Til hovedinnhold
Rapport

Analyse og merkevurdering av solkrem 2018

Rapporten viser resultatene fra testing av solfaktor i et tilfeldig og begrenset utvalg av 17 solkremer på det norske markedet i februar 2018. 9 av 17 solkremer hadde dårligere beskyttelse enn den angitte solfaktoren.

Publisert
Hva ble undersøkt?

Et tilfeldig og begrenset utvalg av 17 solkremer (13 ulike merker), med solfaktor 30 eller høyere på det norske markedet, beregnet for barn eller voksne, som omsettes i apotek, dagligvare eller nettbutikker.

Regelverk: Kosmetikkforskriften og EUs anbefalinger knyttet til merking, markedsføring, påstander og effektmåling av solfaktor.

Tidsrom
Våren 2018
Hva lette vi etter?
  • Solfaktor (‘sunburn protection factor’, SPF) viser hvor godt solkremen beskytter mot UVB-stråling
  • UVAPF (‘UVA protection factor’), kritisk bølgelengde, og forholdet mellom UVAPF/SPF >0,333) viser hvor godt solkremen beskytter mot UVA-stråling
  • Analyse av SPF og UVAPF ut fra europeiske standarder – hhv. ISO24444:2010 og ISO24443:2012
  • Merkevurdering /varedeklarasjon
  • Forbudte ingredienser i solkremen (UV filter, konserveringsmiddel) oppgitt i ingredienslisten
Hva fant vi?
  • Ni av 17 solkremer hadde dårligere beskyttelse enn den angitte solfaktoren. To av kremene hadde til dels store avvik fra oppgitt merking, og fikk omsetningsforbud av Mattilsynet.
  • Merkevurderingen /varedeklarasjon fastslo mangler på enkelte solkremer, spesielt når det gjaldt informasjon om korrekt bruk av solkremen og advarselsmerking.
  • Vi fant ingen forbudte ingredienser (UV filter, konserveringsmiddel).

Selv om prøveuttaket er stikkprøvebasert, og noen av de analyserte solkremene (produktseriene) nødvendigvis ikke lenger er på markedet, indikerer resultatene at deler av bransjen må gjøre en bedre jobb for å oppnå riktig merking av solfaktor.

I tillegg må de sørge for merking som ivaretar riktig bruk og relevant advarselstekst.

Mattilsynets undersøkelser av solkrem i 2014 fant større samsvar mellom testet solfaktor og oppgitt merking enn i 2010. Den positive trenden fra 2010 til 2014 holdt seg ikke i 2018, da omtrent halvparten av solkremene var merket med feil solfaktor.

Hvem utførte oppdraget?

Mattilsynet. Solkremene analysert av Eurofins

Fil
Rapport_ Analyse og merkevurdering av solkrem 2018 (PDF)