Klagesak

Dispensasjon fra kravet om karantenetid for brønnbåt

Ved endringen av transportforskriften i 2019, ble det ikke tatt høyde for transport av smolt fra anlegg i observasjonssonen sør til PD-sonen. Derfor var det grunnlag for å vurdere dispensasjon fra kravet om karantenetid for brønnbåt.

Publisert
Avgjort dato
Saksnummer
2025/69253
Resultat
Ikke medhold

Bakgrunn

Et settefiskanlegg fikk store ekstra kostnader med å frakte smolt til kundene sine, fordi brønnbåtene måtte i karantene før de kom til anlegget. Anlegget er ett av svært få settefiskanlegg i PD-overvåkingssonen Jæren – Svenskekysten, og det er få eller ingen brønnbåter som vanligvis opererer i området. Denne saken handler om hvordan reglene i transportforskriften
§ 20a skal tolkes og anvendes.

Vurdering

Da transportforskriften § 20 a ble endret i 2019, ble det ikke tatt høyde for slike tilfeller hvor anlegg i PD- overvåkingssone sør, skulle frakte smolt til
PD-sonen. Selskapet ligger i en sone med få eller ingen brønnbåter, og dette taler for at det kan anses som et særlig tilfelle, som gjør det mulig å dispensere fra transportforskriften § 26. 

Forskriftens formål er å hindre spredning av PD, og dispensasjoner må vurderes strengt. Unntak kan bare gis dersom smitterisikoen er lav, og dersom hensynene bak bestemmelsene ikke settes vesentlig til side. 

I denne saken vurderte klagesaksenheten risikoen for smittespredning dersom nødvendige tiltak ble gjennomført, slik at det kunne vært grunnlag for å gi dispensasjon. Imidlertid var det ikke dokumentert at rengjøring og desinfeksjon etter transporter var attestert av dyrehelsepersonell, noe som er et avgjørende krav. Uten slik attest kan man ikke være sikker på at smitterisikoen er lav. 

Vi konkludert derfor med at det ikke kunne gis dispensasjon, selv om forholdene ellers kunne tilsi det. Vurderingen var at hensynet til smittevern måtte veie tyngre, og at regelverket ikke kunne fravikes uten tilstrekkelig dokumentasjon.

Konklusjon

Oppdretter fikk ikke medhold i klagen, men slike tilfeller kan være grunnlag for å gi dispensasjon.

Du kan be om innsyn i saken via eInnsyn: 2025/69253 (einnsyn.no)

Regelverk

Forskrift om transport av akvakulturdyr

§ 20a. Ytterligere krav til rengjøring og desinfeksjon av brønnbåt

Når en brønnbåt har vært brukt til andre oppdrag enn transport av settefisk og skal gå over til transport av settefisk av laks, ørret, regnbueørret og røye, skal båten være forsvarlig rengjort og desinfisert, og gjennomgå en karantenetid for å hindre at smitte overføres til settefisk. Gjennomført rengjøring og desinfeksjon skal være inspisert og attestert av veterinær eller fiskehelsebiolog. Karantenetiden skal være på minst 48 timer fra rengjøringen er attestert.
Kravene i første ledd gjelder også for brønnbåt som forlater PD-sonen etter at transport eller annet oppdrag med håndtering av laks, ørret, regnbueørret og røye er utført innenfor PD-sonen. Når brønnbåten har transportert settefisk til et akvakulturanlegg i PD-sonen hvor det ikke er mer enn 10 dager siden anlegget var brakklagt, og brønnbåten går direkte ut av sonen etter leveringen, gjelder likevel ikke de skjerpede kravene til smittehygiene som følger av første ledd. Med brakklagt menes her brakklegging i tråd med akvakulturdriftsforskriften § 40.
Dersom smitterisikoen er lav, kan Mattilsynet gi unntak fra kravet om karantenetid for transporter av fisk utenfra og inn til PD-sonen når brønnbåten går direkte ut av sonen etter levering av fisken.

§ 26. Dispensasjon

Mattilsynet kan i særlige tilfeller dispensere fra bestemmelsene i denne forskriften, forutsatt at det ikke vil stride mot Norges internasjonale forpliktelser, herunder EØS-avtalen.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Matloven - matl

§ 23. Tilsyn og vedtak

Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige vedtak for gjennomføring av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven, herunder forby import, eksport og omsetning eller pålegge tilbaketrekning fra markedet, isolasjon, avlivning, destruksjon, kassasjon, båndlegging, merking eller særskilt behandling. Kongen kan delegere myndighet til andre offentlige eller private rettssubjekter og gi bestemmelser om hvem som er klageinstans i slike tilfeller.
Dersom påleggene ikke etterkommes, det er ukjent hvem som er ansvarlig, eller det er nødvendig å få gjennomført tiltak raskt, kan tilsynsmyndigheten selv gjennomføre tiltak som nevnt i første ledd. Tiltak kan gjennomføres for den ansvarliges regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.
Mattilsynet kan av hensyn til Norges internasjonale forpliktelser fastsette, endre og oppheve tidsbegrensede forskrifter uten forutgående høring, og kunngjøre forskrifter på særskilt måte.
Offentlige myndigheter plikter på anmodning fra tilsynsmyndigheten å gi nødvendige opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Politi, tollvesen, kystvakt og kommuner skal på anmodning bistå tilsynsmyndigheten.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no