Krav til gjennomføring av inspeksjon

Dyrehelsepersonell må gjennomføre ein forsvarleg inspeksjon som grunnlag for attesten.

Publisert

Forsvarleg verksemd blir basert på gode faglege normer og god praksis. Forsvarlegkravet er dynamisk og betyr at innhaldet blir endra i takt med m.a. fagleg og teknologisk utvikling.

Kravet til dyrehelsepersonellverksemd for veterinærar og fagpersonar innanfor akvakulturdyrs helse er presisert i dyrehelseregelverket.

Veterinærar skal mellom anna treffe alle formålstenlege tiltak for å førebyggje innføring, utvikling og spreiing av sjukdommar innanfor den verksemda som blir omfatta av dyrehelseforordninga.

Følg oppdaterte retningslinjer og fagleg skjønn

Eventuelle retningslinjer eller bransjestandardar på området må vere oppdaterte dersom dei skal kunne brukast som grunnlag for inspeksjonen. Sidan dei ikkje alltid er tilpassa alle situasjonar eller alle fartøy, er det i praksis rom for å utøve fagleg skjønn. Nye løysingar som sikrar ein tilsvarande god inspeksjon som bransjeretningslinjer, blir aksepterte dersom løysinga utgjer forsvarleg verksemd. 

Det faglege skjønnet til dyrehelsepersonellet må brukast i tillegg til eventuelle retningslinjer, slik at praksis blir så god som den enkelte meiner han skal vere for å oppnå formålet med inspeksjonen. 

Som døme kan tilfelle av fjerninspeksjon under visse føresetnader aksepterast. Det blir føresett for slik inspeksjon at det blir tiltak gjennomførte som kompenserer for den uvissa fjerninspeksjon medfører, slik at det samla sett er tilnærma like godt grunnlag for attestasjon som ved fysisk inspeksjon.

Dyrehelsepersonell som nyttar seg av fjerninspeksjon må sikre seg kunnskap om båten ved jamlege fysiske inspeksjonar.

Kunnskap om farar, risiko og tiltak

Brønnbåtar har krav etter forskrift om IK-akvakultur om å kartleggje farar, vurdere risiko og utarbeide planar for risikoreduserande tiltak.

Det vil vere god praksis at dyrehelsepersonell før inspeksjonen sikrar seg kunnskap og går gjennom vurderingane til fartøyet knytt opp mot farar, risiko og tiltak. Dette gjeld generelt, men vil særleg vere viktig dersom dyrehelsepersonell nyttar hjelp frå andre til delar av inspeksjonen. Ei grundig kartlegging og risikovurdering bør vere gjort av fartøyet på førehand.

Ved kamerainspeksjon

Vi vil også forvente at dyrehelsepersonellet som vurderer å gjennomføre delar av inspeksjonen med kamera t.d. har gjort individuelle vurderingar av fartøyet, situasjonen, tidlegare inspeksjonar, kompetansen til mannskapet og ev. andre faktorar som kan påverke om dyrehelsepersonellet har kontroll på inspeksjonen.

Mannskapet som ev. blir brukt som medhjelparar i dette tilfellet må også ha gått gjennom grundig opplæring på førehand og forstå rolla si som medhjelpar for dyrehelsepersonellet.

Regelverk

  1. Dyrehelsepersonelloven
  2. Forskrift om IK-Akvakultur
  3. Dyrehelseforskriften
  4. Forordning (EU) 2016/429

Dyrehelsepersonelloven

§ 23. Forsvarlig virksomhet
Dyrehelsepersonell plikter å utøve sin virksomhet forsvarlig og skal herunder
  1. 1.
    holde sine relevante faglige ferdigheter og kunnskaper ved like,
  2. 2.
    være bevisst egne faglige begrensninger,
  3. 3.
    sikre kvaliteten på sine tjenester og påse at virksomheten og tjenestene planlegges og utføres i samsvar med allment aksepterte faglige og etiske normer og krav fastsatt i medhold av lov eller forskrift,
  4. 4.
    dersom pasientenes tilstand krever spesiell behandling som en ikke behersker selv, henvise dyreeieren til annet dyrehelsepersonell som har nødvendig kyndighet og utstyr og
  5. 5.
    gjøre seg kjent med de reglene som gjelder og følge de bestemmelsene som er gitt for utøvelse av egen virksomhet.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere krav til hvordan virksomheter skal drives.
Se heile lova (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om IK-Akvakultur

§ 5. Internkontrollens innhold
Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i eller i medhold av akvakulturlovgivningen.
Består virksomheten av flere driftsenheter, skal internkontrollen tilpasses hver enkelt driftsenhet.
Internkontroll er å
  1. a.
    sørge for at de lover og forskrifter i akvakulturlovgivningen som gjelder for virksomheten, er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som gjelder for virksomheten,
  2. b.
    ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet knyttet til etterlevelse av akvakulturlovgivningen er fordelt i virksomheten,
  3. c.
    sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelige og oppdaterte kunnskaper om og ferdigheter i virksomhetens internkontroll,
  4. d.
    sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes,
  5. e.
    fastsette overordnede mål med tilhørende konkrete og evaluerbare delmål i internkontrollarbeidet, og utarbeide planer og tiltak for å oppnå målene,
  6. f.
    kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, og utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene,
  7. g.
    iverksette rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik fra krav fastsatt i eller i medhold av akvakulturlovgivningen, og
  8. h.
    foreta systematisk overvåking og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt.
Internkontrollen skal dokumenteres i den form og i det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse. Dokumentasjon som følger av krav i eller i medhold av akvakulturlovgivningen, for eksempel instrukser, tillatelser, kompetansebevis, sertifikater o.l., skal inngå.
Krav som følger av annet og tredje ledd skal dokumenteres skriftlig.
Se heile forskrifta (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Sida er ein del av denne rettleiinga: