Debio svarer på spørsmål og tar imot søknader og klager

Debio tar imot alle henvendelser og søknader om økologisk produksjon og økologiske produkter. 

Publisert

Debio vil videreformidle henvendelsene til Mattilsynet dersom Debio ikke selv har myndighet til å fatte vedtak i en sak.

Kontaktinformasjon til Debio: Kontakt oss (debio.no)

Søknad om tillatelse eller dispensasjon

Regelverket åpner i noen tilfeller for at du kan få tillatelse til å gjøre noe som ikke er i tråd med hovedregelen i regelverket. Regelverket beskriver i hvilke tilfeller det kan innvilges slike tillatelser, og hvem som kan fatte vedtak om tillatelse.

Søknadsskjemaer for ulike tillatelser finner du hos Debio (debio.no).

Dispensasjon er ikke det samme som tillatelse. En dispensasjon gir deg mulighet til å gjøre noe som går utover regelverkets bestemmelser, det vil si gjøre noe som er i strid med regelverket. Mattilsynet kan i utgangspunktet ikke innvilge dispensasjoner fra hovedandelen av økologiregelverket, siden regelverket bygger på EU-forordninger som det ikke er åpning for å dispensere fra.

Hvis dere vil søke om dispensasjon fra regelverket, skal søknaden sendes til Debio. Debio vil vurdere søknaden opp mot regelverket og sende sin innstilling til Mattilsynet, region Stor-Oslo, som fatter endelig vedtak.

Regelverk

Instruks til Debio og Mattilsynet tilsynet om utøvelse av delegert myndighet etter økologiforskriften

1. Debio
1.1Bruk av sanksjoner og virkemidler
Dersom det konstateres overtredelser av bestemmelsene i økologiforskriften kan Debio i enkeltvedtak påby at henvisninger til økologisk produksjonsmetode skal fjernes fra det aktuelle produktet, partiet eller hele produksjonen.
Dersom det konstateres klare eller gjentatte overtredelser av bestemmelsene i økologiforskriften eller overtredelser av bestemmelsene i forskriften som kan ha langvarig virkning, kan Debio i enkeltvedtak forby virksomheten å markedsføre produkter med henvisning til økologisk produksjonsmetode for en periode på inntil seks måneder. Produktene kan likevel markedsføres uten henvisning til økologisk produksjonsmetode.
Debio kan også som ledd i sin saksbehandling i enkeltvedtak avslå en søknad om tilknytning til kontrollordningen, nekte fornyelse eller utvidelse av godkjenningen til en allerede tilknyttet virksomhet og kreve ny omlegging (karenstid) dersom vilkårene for å være tilknyttet kontrollordningen ikke er til stede. I slike tilfeller kan det eventuelt også settes frister for retting av feilene slik at godkjenning kan gis på et senere tidspunkt. Dersom det er mistanke om at et produkt ikke oppfyller kravene i økologiforskriften, skal Debio midlertidig forby omsetning av de aktuelle produktene som økologiske, jf. økologiforskriften § 2, jf. forordning (EU) 2018/848 artikkel 41 nr. 1 bokstav b.
Debio skal følge opp overtredelser av bestemmelsene i økologiforskriften med enkeltvedtak som er i tråd med avvikskatalogen som Mattilsynet har utarbeidet. Vedtakene skal være forholdsmessige, effektive og skal ha preventiv effekt. Debio skal videre kontrollere at pålegg, forbud og sanksjoner mv. etterleves av virksomhetene.
Dersom Debios påbud og forbud og sanksjoner mv. jf. ovenfor ikke etterleves, og det skulle bli nødvendig med en opptrapping av virkemiddelbruken overfor virksomheten, skal saken oversendes til Mattilsynet tilsynet i det aktuelle området for oppfølging.
Kravene i økologiforskriften gjelder som frivillig tillegg til andre krav som stilles til virksomhetene i øvrig regelverk som håndheves av Mattilsynet eller andre offentlige etater, for eksempel om hygiene, helse, velferd, merking og miljøovervåking. Et grunnvilkår som må være oppfylt for at en virksomhet skal kunne drive økologisk produksjon eller markedsføre produkter som økologiske mv. er derfor at virksomheten overholder alle de krav som stilles i øvrig obligatorisk regelverk. Dersom Debio ved inspeksjon i en virksomhet oppdager forhold som kan tenkes å være overtredelser av øvrig regelverk som håndheves av Mattilsynet eller andre etater, skal Debio varsle henholdsvis Mattilsynet tilsynet i det aktuelle området eller andre etater om dette skriftlig. I et slikt tilfelle kan ikke virksomheten få fornyet godkjenning for økologisk produksjon mv. før det er avklart om virksomheten overholder kravene i det øvrige generelle og spesielle regelverket.
1.2Debio som kontrollorgan og saksforbereder for Mattilsynet
Når Debio fører tilsyn og fatter vedtak etter økologiforskriften er Debio å anse som et forvaltningsorgan, og pålegges derfor å følge bestemmelsene i forvaltningsloven, offentleglova og alminnelige forvaltningsmessige prinsipper. Dette omfatter også plikt til å veilede om regelverket.
Debio skal også motta og saksforberede søknader om dispensasjon og oversende en begrunnet innstilling til Mattilsynet i dispensasjonssaker. Innstillinger oversendes sammen med alle dokumenter som er relevante for saken. For eksempel vil det ofte være nødvendig å oversende virksomhetens beskrivelse av driften. Debio skal for øvrig gi råd og bistand til Mattilsynet i det løpende arbeidet på økologiområdet nasjonalt og internasjonalt.
Debio skal føre tilsyn med at virksomhetene etterlever vilkår i tillatelser og dispensasjoner gitt av Mattilsynet.
Ved usikkerhet om tolkningen av økologiregelverket, delegeringsvedtaket med eventuelle tilhørende instrukser og avtaler skal Debio ta kontakt med Mattilsynet.
1.3.Risikoanalyse, prøvetaking, tilleggs- og uanmeldte kontroller
Debio skal utarbeide en plan for tilleggskontroller, uanmeldte kontroller og prøvetaking som skal utføres i løpet av året og en prosedyre for risikovurdering av virksomheter.
Debio skal utføre minst 10 prosent tilleggskontroller og minst 10 prosent uanmeldte kontrollbesøk. Dette følger av økologiforskriften § 2, jf. forordning (EU) 2018/848 artikkel 38 nr. 4 og økologiforskriften § 3 bokstav e, jf. forordning (EU) 2021/279 artikkel 7. Tilleggskontrollene skal i hovedsak være uanmeldte. Risikovurderingen av virksomhetene skal ligge til grunn for utvelgelsen av virksomheter som skal ha tilleggs- og uanmeldte kontroller, samt for utvelgelse av virksomheter hvor det skal tas prøver.
Se hele instruksen (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Klager

Dere kan klage på alle vedtak etter forvaltningsloven kapittel VI. Klager skal sendes til det organet som fattet vedtaket som det klages over. Dersom Debio har fattet vedtaket, betyr det at klagen skal sendes dit. Klagefristen er tre uker fra du mottok vedtaket. Debio vil vurdere klagen og eventuelt oversende den til Mattilsynet for behandling.

Siden er en del av disse veiledningene: