Klagesak

Ved behandling av fisk må oppdretter følge anvisningene fra foreskrivende fiskehelsepersonell

Under behandling mot lakselus oppsto det situasjoner som stresset fisken kraftig, og den begynte å trenge ned i nota. Behandlingen ble likevel fullført uten at fiskehelsepersonell ble kontaktet, slik det var beskrevet i rutinene.

Dette sammendraget gir en oppsummering av to klagesaker.  

 

Publisert
Avgjort dato
Saksnummer
2025/37483
Resultat
Ikke medhold

Bakgrunn

To oppdrettsselskap måtte betale overtredelsesgebyr på om lag 220 000,- kroner etter at nesten 12 000 fisk døde i forbindelse med avlusning. 

 

Vurdering

Mattilsynet kan ilegge et overtredelsesgebyr ved brudd på dyrevelferdsregelverket når det er utvist uaktsomhet, jf. dyrevelferdsloven
§ 34. Dyrevelferdsloven § 24 krever blant annet at dyreholderen skal sikre at dyr beskyttes mot skade og andre farer. Etter § 6 skal dyreholderen sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. 

Lakselus er en listeført sykdom, og det er bare autorisert dyrehelsepersonell kan behandle sykdom på fisk, jf. krav i dyrehelsepersonelloven § 18. 

I begge sakene hadde fiskehelsepersonell foreskrevet behandlingen mot lakselus. I forsvarlighetsvurderingen utarbeidet av forskrivende fiskehelsepersonell sto det at ved «Ved uforsvarlig høy stress- /panikkadferd i kast, skal en vurdere å stoppe prosessen for å se på mulig avbøtende tiltak, og om det er forsvarlig å fortsette eller ikke.» Det sto videre at «Dersom avbruddskriteriene nås eller ved situasjoner som gir grunnlag for tvil om det er forsvarlig å fortsette, skal fiskehelsepersonell kontaktes, og i samråd med oppdretter utføre en evaluering som danner grunnlag for å vurdere forsvarligheten av å fortsette videre avlusning av fiskegruppen.» 

I begge tilfellene fortsatte oppdretterne behandlingen uten å kontakte fiskehelsepersonell, selv om fisken viste tydelige tegn på akutt stress under behandlingen. 

Klagesaksenheten vurderer at selskapene brøt både dyrevelferdsloven og akvakulturdriftsforskriften ved å ikke kontakte fiskehelsepersonell ved disse hendelsene. Resultatet ble at en stor mengde fisk ble stresset og om lag 12 000 fisk døde i begge tilfellene. 

Selskapet hadde både tid og anledning til å søke faglig vurdering, men unnlot å gjøre det. Det er klar sannsynlighetsovervekt for at regelverket er overtrådt, og vilkårene for gebyr er oppfylt. 

Ved fastsettelsen av gebyrets størrelse ble det lagt vekt på at et stort antall fisk døde, at overtredelsene skjedde under en sykdomsbehandling som krever høy faglig kompetanse, og at manglende kontakt med fiskehelsepersonell økte risikoen. 

Konklusjon

Klagerne fikk ikke medhold, og klagesaksenheten opprettholder vedtaket om overtredelsesgebyr.

Du kan be om innsyn i sakene via eInnsyn: 

2025/37483 (einnsyn.no) og 2025/26313 (einnsyn.no)

Regelverk

  1. Dyrevelferdsloven
  2. Akvakulturdriftsforskriften
  3. Dyrehelsepersonelloven
  4. Forskrift om gebyr etter dyrevelferdsloven

Dyrevelferdsloven

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.
Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.
Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til opplæring og kompetanse, herunder om godkjenning og om autorisasjon av personell.

§ 24. Tilsyn og stell

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:
  1. a.
    fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
  2. b.
    dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
  3. c.
    spredning av smitte begrenses, og
  4. d.
    dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til omfang av tilsyn og stell og om beskyttelse og behandling av dyr.

§ 34. Overtredelsesgebyr

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, kan ilegges et overtredelsesgebyr av tilsynsmyndigheten. Gebyret skal stå i forhold til overtredelsens alvorlighetsgrad. Det kan videre tas hensyn til fortjeneste som den ansvarlige har hatt ved overtredelsen og tilsynsmyndighetens kostnader i tilknytning til kontrolltiltak og behandling av saken.
Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om overtredelsesgebyr, herunder bestemmelser om fastsettelse og beregning av gebyret.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Akvakulturdriftsforskriften

§ 28. Håndtering og stell

Fisk skal holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske behov og beskyttes best mulig mot skade og unødig påkjenning. Fisk skal ikke settes ut i et akvakulturanlegg med pågående klinisk sykdomsutbrudd dersom det er grunn til å tro at fisken som settes ut vil bli syk og påføres vesentlige unødige påkjenninger.
Fisk skal sorteres og plasseres etter størrelse der dette er nødvendig for å ivareta fiskens velferd og dette ikke kommer i konflikt med hensynet til helse.
Fisk skal ikke håndteres unødig. Håndtering, herunder vaksinering, trenging, håving og pumping, skal skje på en skånsom måte og med et forsvarlig tempo, slik at fisk ikke blir påført skade eller unødige påkjenninger. Fisk skal i minst mulig grad tas ut av vannet.
Pumpeavstanden skal være så kort som mulig. Ved pumping av fisk skal det sørges for at pumpehøyde, trykk og fallhøyde er slik regulert at skade unngås.
Fisken skal under håndtering ha forsvarlig vannkvalitet ut fra artens behov. Under trenging skal oksygennivået kontrolleres ved bruk av egnet måleutstyr. Trenging som varer i mindre enn 30 minutter ved vanntemperatur lavere enn 6 °C er unntatt fra kravet om oksygenmåling. Dersom fisk viser tegn til atferdsendringer utover det normale under håndtering, skal det straks iverksettes nødvendige tiltak for å sikre fiskenes velferd.
Ved vaksinering skal det tas hensyn til forhold som er relevante for fiskevelferd og fiskehelse, herunder smitterisiko, fiskestørrelse og vekst, utviklingstrinn, vanntemperatur og vaksinasjonstidspunkt.
Rensefisk som går sammen med annen fisk i akvakulturanlegg, skal sorteres ut for forsvarlig avliving eller gjenbruk før produksjonsenheten tømmes for fisk. Før det utføres operasjoner på anlegget som kan føre til belastning på rensefisken, skal rensefisk sorteres ut og vernes mot skade og unødvendig påkjenning.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Dyrehelsepersonelloven

§ 18. Om medisinsk behandling av dyr og bruk av bestemte metoder m.m.

Bare den som er veterinær kan
  1. 1.
    behandle dyr som det er grunn til å tro er angrepet av smittsom sjukdom eller som har sjukdom hvis behandling krever veterinærmedisinsk kyndighet,
  2. 2.
    nytte undersøkelses- og behandlingsmetoder som krever spesiell kyndighet i forbindelse med diagnostisering, forebygging og behandling av sjukdom hos dyr. Til slike metoder regnes operative inngrep, injeksjoner og annen perforering av hud eller slimhinne,
  3. 3.
    iverksette fullstendig eller lokal bedøvelse,
  4. 4.
    bruke reseptpliktige legemidler til behandling av dyr,
  5. 5.
    forestå kjøttkontroll.
Fiskehelsebiologene kan behandle smittsomme og andre sjukdommer etter bestemmelsene i første ledd, punktene 1-4, men bare hos akvatiske dyr unntatt sjøpattedyr.
Bestemmelsene i denne paragrafen er ikke til hinder for at dyrehelsepersonell kan nytte medhjelper jf. § 15. Dyreeier kan etter instruksjon fra dyrehelsepersonell foreta medisinsk behandling av egne dyr med legemidler som kun er beregnet brukt av dyrehelsepersonell. Departementet kan gi forskrifter om bruk av legemidler på dyr.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler for immobilisering av dyr. Uten hinder av første ledd pkt. 3 kan departementet tillate at andre enn veterinær kan utføre dette i spesielle tilfeller.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om gebyr etter dyrevelferdsloven

§ 3. Definisjoner

I denne forskrift menes med
  1. a.
    overtredelsesgebyr: en administrativ sanksjon i form av et nærmere fastsatt pengebeløp den ansvarlige for en overtredelse pålegges å betale til statskassen
  2. b.
    forsett: forsett foreligger når noen foretar en overtredelse
    1. 1.
      med hensikt, eller
    2. 2.
      med bevissthet om at handlingen sikkert eller mest sannsynlig dekker gjerningsbeskrivelsen, eller
    3. 3.
      holder det for mulig at handlingen dekker gjerningsbeskrivelsen, og likevel velger å handle selv om dette skulle være tilfelle.
    Forsett foreligger selv om lovovertrederen ikke er kjent med at handlingen eller unnlatelsen rammes av gjerningsbeskrivelsen i en bestemmelse eller et vedtak som omfattes av § 4.
  3. c.
    uaktsom: En handling er uaktsom når noen handler i strid med kravet til forsvarlig opptreden og som ut fra sine personlige forutsetninger kan bebreides for handlingen.
  4. d.
    omsetning: virksomhetens, samt ev. morselskapet sin salgsinntekt det siste regnskapsåret, jf. § 5 andre ledd. For virksomheter som er etablert i samme år som det år overtredelsen skjedde, beregnes omsetningen for regnskapsåret med utgangspunkt i hvor lenge virksomheten har vært i drift på overtredelsestidspunket.
  5. e.
    rettsgebyr (R): betalingsenhet for tjenester i offentlig virksomhet. Rettsgebyrets størrelse er fastsatt i lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr.
  6. f.
    folketrygdens grunnbeløp (G): Grunnbeløpet benyttes ved fastsettelse av pensjonspoeng og beregning av pensjoner fra folketrygden. Grunnbeløpet justeres hvert år.
  7. g.
    virksomhet: fysiske og juridiske personer som i kommersielt øyemed er forpliktet etter dyrevelferdsloven, herunder enkeltmannsforetak og morselskap i et konsern.

§ 4. Overtredelser som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr

Mattilsynet kan ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av følgende bestemmelser i dyrevelferdsloven, herunder forskrifter og enkeltvedtak hjemlet i disse, ilegge den ansvarlige for overtredelsen et overtredelsesgebyr:
  1. a.
    § 4 første ledd om hjelpeplikt
  2. b.
    § 6 første ledd om kompetanse
  3. c.
    § 7 om registrering og tillatelse
  4. d.
    § 9 om medisinsk og kirurgisk behandling
  5. e.
    § 11 om transport
  6. f.
    § 12 om avliving
  7. g.
    § 14 om særskilte forbud
  8. h.
    § 22 om generelle vilkår for hold av dyr
  9. i.
    § 23 om dyrs levemiljø
  10. j.
    § 24 første ledd bokstav a og b om tilsyn og stell
  11. k.
    § 26 om trening, fremvisning og underholdning
  12. l.
    § 28 om utsetting av dyr i naturen.

§ 5. Nærmere vilkår for å ilegge virksomheter overtredelsesgebyr

Virksomheter kan ilegges overtredelsesgebyr for forsettlige og uaktsomme overtredelser omfattet av denne forskrifts § 4 når overtredelsen er begått av noen som har handlet på vegne av virksomheten. Dette gjelder selv om det ikke kan anvendes sanksjon mot noen enkeltperson.
I avgjørelsen av om en virksomhet skal ilegges overtredelsesgebyr skal det særlig legges vekt på
  1. a.
    overtredelsens grovhet, herunder konsekvenser og varighet av overtredelsen,
  2. b.
    om virksomheten ved retningslinjer, instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
  3. c.
    om overtredelsen er begått for å fremme virksomhetens interesser,
  4. d.
    om virksomheten har hatt eller kunne oppnådd noen fordel ved overtredelsen,
  5. e.
    hvilke tiltak virksomheten selv har iverksatt for å avbøte virkningene av overtredelsen, og
  6. f.
    om det foreligger gjentakelse.

§ 6. Individuell utmåling

Som hovedregel skal Mattilsynet foreta individuell utmåling av overtredelsesgebyr. Overtredelsesgebyrets størrelse skal stå i forhold til overtredelsens alvorlighetsgrad. Det skal tas hensyn til fortjenesten som den ansvarlige har hatt ved overtredelsen, og Mattilsynets kostnader i tilknytning til kontrolltiltak og behandling av saken.
Overtredelsesgebyret skal utmåles innenfor følgende grenser:
  1. a.
    for fysiske personer inntil 20 R, men minst 4 R.
  2. b.
    for virksomheter inntil 15 G, men minst 7 R.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no