Ved behandling av fisk må oppdretter følge anvisningene fra foreskrivende fiskehelsepersonell
Under behandling mot lakselus oppsto det situasjoner som stresset fisken kraftig, og den begynte å trenge ned i nota. Behandlingen ble likevel fullført uten at fiskehelsepersonell ble kontaktet, slik det var beskrevet i rutinene.
Dette sammendraget gir en oppsummering av to klagesaker.
- Avgjort dato
- Saksnummer
- 2025/37483
- Resultat
- Ikke medhold
Bakgrunn
To oppdrettsselskap måtte betale overtredelsesgebyr på om lag 220 000,- kroner etter at nesten 12 000 fisk døde i forbindelse med avlusning.
Vurdering
Mattilsynet kan ilegge et overtredelsesgebyr ved brudd på dyrevelferdsregelverket når det er utvist uaktsomhet, jf. dyrevelferdsloven
§ 34. Dyrevelferdsloven § 24 krever blant annet at dyreholderen skal sikre at dyr beskyttes mot skade og andre farer. Etter § 6 skal dyreholderen sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell.
Lakselus er en listeført sykdom, og det er bare autorisert dyrehelsepersonell kan behandle sykdom på fisk, jf. krav i dyrehelsepersonelloven § 18.
I begge sakene hadde fiskehelsepersonell foreskrevet behandlingen mot lakselus. I forsvarlighetsvurderingen utarbeidet av forskrivende fiskehelsepersonell sto det at ved «Ved uforsvarlig høy stress- /panikkadferd i kast, skal en vurdere å stoppe prosessen for å se på mulig avbøtende tiltak, og om det er forsvarlig å fortsette eller ikke.» Det sto videre at «Dersom avbruddskriteriene nås eller ved situasjoner som gir grunnlag for tvil om det er forsvarlig å fortsette, skal fiskehelsepersonell kontaktes, og i samråd med oppdretter utføre en evaluering som danner grunnlag for å vurdere forsvarligheten av å fortsette videre avlusning av fiskegruppen.»
I begge tilfellene fortsatte oppdretterne behandlingen uten å kontakte fiskehelsepersonell, selv om fisken viste tydelige tegn på akutt stress under behandlingen.
Klagesaksenheten vurderer at selskapene brøt både dyrevelferdsloven og akvakulturdriftsforskriften ved å ikke kontakte fiskehelsepersonell ved disse hendelsene. Resultatet ble at en stor mengde fisk ble stresset og om lag 12 000 fisk døde i begge tilfellene.
Selskapet hadde både tid og anledning til å søke faglig vurdering, men unnlot å gjøre det. Det er klar sannsynlighetsovervekt for at regelverket er overtrådt, og vilkårene for gebyr er oppfylt.
Ved fastsettelsen av gebyrets størrelse ble det lagt vekt på at et stort antall fisk døde, at overtredelsene skjedde under en sykdomsbehandling som krever høy faglig kompetanse, og at manglende kontakt med fiskehelsepersonell økte risikoen.
Konklusjon
Klagerne fikk ikke medhold, og klagesaksenheten opprettholder vedtaket om overtredelsesgebyr.
Du kan be om innsyn i sakene via eInnsyn:
2025/37483 (einnsyn.no) og 2025/26313 (einnsyn.no)
Regelverk
- Dyrevelferdsloven
- Akvakulturdriftsforskriften
- Dyrehelsepersonelloven
- Forskrift om gebyr etter dyrevelferdsloven
Dyrevelferdsloven
§ 6. Kompetanse og ansvar
§ 24. Tilsyn og stell
-
a. fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn, -
b. dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig, -
c. spredning av smitte begrenses, og -
d. dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
§ 34. Overtredelsesgebyr
Kilde: Lovdata.no
Akvakulturdriftsforskriften
§ 28. Håndtering og stell
Kilde: Lovdata.no
Dyrehelsepersonelloven
§ 18. Om medisinsk behandling av dyr og bruk av bestemte metoder m.m.
-
1. behandle dyr som det er grunn til å tro er angrepet av smittsom sjukdom eller som har sjukdom hvis behandling krever veterinærmedisinsk kyndighet, -
2. nytte undersøkelses- og behandlingsmetoder som krever spesiell kyndighet i forbindelse med diagnostisering, forebygging og behandling av sjukdom hos dyr. Til slike metoder regnes operative inngrep, injeksjoner og annen perforering av hud eller slimhinne, -
3. iverksette fullstendig eller lokal bedøvelse, -
4. bruke reseptpliktige legemidler til behandling av dyr, -
5. forestå kjøttkontroll.
Kilde: Lovdata.no
Forskrift om gebyr etter dyrevelferdsloven
§ 3. Definisjoner
-
a. overtredelsesgebyr: en administrativ sanksjon i form av et nærmere fastsatt pengebeløp den ansvarlige for en overtredelse pålegges å betale til statskassen -
b. forsett: forsett foreligger når noen foretar en overtredelse -
1. med hensikt, eller -
2. med bevissthet om at handlingen sikkert eller mest sannsynlig dekker gjerningsbeskrivelsen, eller -
3. holder det for mulig at handlingen dekker gjerningsbeskrivelsen, og likevel velger å handle selv om dette skulle være tilfelle.
Forsett foreligger selv om lovovertrederen ikke er kjent med at handlingen eller unnlatelsen rammes av gjerningsbeskrivelsen i en bestemmelse eller et vedtak som omfattes av § 4. -
-
c. uaktsom: En handling er uaktsom når noen handler i strid med kravet til forsvarlig opptreden og som ut fra sine personlige forutsetninger kan bebreides for handlingen. -
d. omsetning: virksomhetens, samt ev. morselskapet sin salgsinntekt det siste regnskapsåret, jf. § 5 andre ledd. For virksomheter som er etablert i samme år som det år overtredelsen skjedde, beregnes omsetningen for regnskapsåret med utgangspunkt i hvor lenge virksomheten har vært i drift på overtredelsestidspunket. -
e. rettsgebyr (R): betalingsenhet for tjenester i offentlig virksomhet. Rettsgebyrets størrelse er fastsatt i lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr. -
f. folketrygdens grunnbeløp (G): Grunnbeløpet benyttes ved fastsettelse av pensjonspoeng og beregning av pensjoner fra folketrygden. Grunnbeløpet justeres hvert år. -
g. virksomhet: fysiske og juridiske personer som i kommersielt øyemed er forpliktet etter dyrevelferdsloven, herunder enkeltmannsforetak og morselskap i et konsern.
§ 4. Overtredelser som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr
-
a. § 4 første ledd om hjelpeplikt -
b. § 6 første ledd om kompetanse -
c. § 7 om registrering og tillatelse -
d. § 9 om medisinsk og kirurgisk behandling -
e. § 11 om transport -
f. § 12 om avliving -
g. § 14 om særskilte forbud -
h. § 22 om generelle vilkår for hold av dyr -
i. § 23 om dyrs levemiljø -
j. § 24 første ledd bokstav a og b om tilsyn og stell -
k. § 26 om trening, fremvisning og underholdning -
l. § 28 om utsetting av dyr i naturen.
§ 5. Nærmere vilkår for å ilegge virksomheter overtredelsesgebyr
-
a. overtredelsens grovhet, herunder konsekvenser og varighet av overtredelsen, -
b. om virksomheten ved retningslinjer, instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen, -
c. om overtredelsen er begått for å fremme virksomhetens interesser, -
d. om virksomheten har hatt eller kunne oppnådd noen fordel ved overtredelsen, -
e. hvilke tiltak virksomheten selv har iverksatt for å avbøte virkningene av overtredelsen, og -
f. om det foreligger gjentakelse.
§ 6. Individuell utmåling
-
a. for fysiske personer inntil 20 R, men minst 4 R. -
b. for virksomheter inntil 15 G, men minst 7 R.
Kilde: Lovdata.no