Rapport

Analyse og merkevurdering av solkrem 2024

Rapporten viser resultatene fra testing av solfaktor i et utvalg av 17 solkremer på det norske markedet i februar 2024. Samtlige produkter med avvik er fulgt opp av Mattilsynet, gjennom veiledning om korrigerende tiltak, varsel om vedtak eller er frivillig tatt vekk fra salgsleddet i det norske markedet.

Faglig oppdatert
Hva ble undersøkt?

17 solkremer for merkevurdering og analyse. Uttaket besto av 10 kremer med solfaktor 50/50+ og syv med solfaktor 30, og ble gjort fra ulike dagligvare- og apotekkjeder, faghandel, en nettbutikk, og en lavpriskjede/detaljhandel, flere steder i landet.

Tidsrom
Februar 2024
Hva lette vi etter?
  • Solfaktor (‘sunburn protection factor’, SPF), som viser hvor godt solkremen beskytter mot UVB-stråling.
  • UVAPF (‘UVA protection factor’), kritisk bølgelengde, og forholdet mellom UVAPF/SPF >0,333), som viser hvor godt solkremen beskytter mot UVA-stråling.
  • Kritisk bølgelengde (< 370 nm), viser hvor godt solkremen beskytter mot et bredt spekter av UV-stråler
  • Merkevurdering (varedeklarasjon)
  • Forbudte ingredienser i solkremen (UV filter, PFAS) oppgitt i ingredienslisten
Hva fant vi?
  • 5 av 10 solkremer med solfaktor 50/50+ hadde dårligere beskyttelse enn den angitte solfaktoren. 
  • Samtlige syv solkremer med solfaktor 30 (SPF30) ble vurdert som akseptable, etter fremlegging av dokumentasjon fra virksomhetene.
  • 13 solkremer hadde mangler knyttet til ett eller flere merkekrav, som omfattet norsk språk, ingrediensliste, påstandsmerking (e.g. oppgitt feil solfaktor), og info om riktig bruk og advarselsmerking.  
  • Fire solkremer hadde ikke avvik på undersøkte merkekrav. 
  • Det ble ikke funnet forbudte ingredienser (UV filter, PFAS).
Hvem utførte oppdraget?

Analyse av SPF og UVAPF ble utført av et eksternt uavhengig laboratorium ved bruk av internasjonalt anerkjente referansemetoder – hhv. ISO24444:2019 (SPF) og ISO24443:2021 (UVAPF).

Usikkerhet

Utvalget på 17 solkremer er begrenset og valgt etter risikobaserte kriterier (høy omsetning, produkter for barn og høy SPF). Produktene ble valgt med mål om å oppnå et mest mulig representativt utvalg innenfor tilgjengelige økonomiske rammer. Funnene gir nyttige indikasjoner, men er ikke nødvendigvis representative for hele markedet, og analysene fra én batch kan ikke gjenspeile hele produktserien.

Fil
Solkremrapport 2024