Om ernæringsprofiler og hvordan kommunisere sunnhet i tråd med regelverket 

Hvordan kan dere som matvarebransje kommunisere sunnhet uten at det kommer i konflikt med generelle villedningsbestemmelser og regelverket for frivillig bruk av ernærings- og helsepåstander? 

Publisert

Dette kan dere gjøre ved å bruke ernærings- og helsepåstander fortrinnsvis om næringsmidler Helsedirektoratet anbefaler i et sunt og variert kosthold. Dere har også, under visse forutsetninger, anledning til å bruke Helsedirektoratets kostråd direkte i markedsføringen.  

I Norge er store deler av næringsmiddelbransjen aktive støttespillere i helsemyndighetenes arbeid for å bedre nordmenns kosthold og helse. Et ledd i dette arbeidet er å bruke markedsføring som et hjelpemiddel for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunne og helsemessig gode valg. 

For mer utfyllende informasjon om ernæringsprofiler og hvordan kommunisere sunnhet i tråd med regelverket , se kapittel 7 i Veiledning om ernærings- og helsepåstander

I dette kapitlet gir vi tips om sunnhetskommunikasjon ved hjelp av bevisste valg av hvilke matvarer dere bruker ernærings- og helsepåstander om, så lenge ernæringsprofilene ikke er etablert. 

Les om bruk av Helsedirektoratets kostråd i markedsføringen i artikkelen Hvem og hva ernærings- og helsepåstandsforordningen gjelder for.