Overordnet vurdering av styring og kontroll i Mattilsynet
Vi vurderer samlet måloppnåelse som god, selv om det fremdeles er utviklingsbehov innen virksomhetsstyring, risikostyring og internkontroll. Dette er noe vi jobber med som et ledd i forbedringsarbeidet vårt.
Mål- og resultatstyring i Mattilsynet
For å realisere tillitsreformen, er det behov for å videreutvikle målstyringen i Mattilsynet. Vi påvirker ikke direkte de overordnede målene på samfunnsnivå. For å jobbe målrettet, må vi bryte ned samfunnsmålene med bakgrunn i hvilke aktører som har de største utfordringene, og formulere Mål på innbygger- og virksomhetsnivå. Det er gjennom brukerne våre vi bidrar til måloppnåelse.
Våre egne fagmiljøer skal i størst mulig grad ha handlingsrom og finne formålstjenlig Prosess/Metode for å bevege brukerne i riktig retning i form av bedre regelverksetterlevelse og dermed nå brukermålene. Dette må imidlertid skje i dialog med aktørene vi ønsker å påvirke.
Rapportering på måloppnåelse opp mot Feedback/Resultater vi styrer mot, er allerede godt etablert i styringen av våre produktteam.

Vi jobber videre med å forbedre risikobasering av den offentlige kontrollen gjennom områdeanalyser og ny planprosess for tilsyn, som i mye større grad skal være direkte anvendbar for regionene enn tidligere.
Vi vektlegger digitalisering og utvikling
Fra IT-prosjekter til smidig produktutvikling
For å få fart på digitaliseringsarbeidet vårt har vi i 2022 etablert ni produktteam og ett plattformteam. Produktteamene er tverrfaglige og har ansvaret for ulike fagdomener. Innenfor sitt område skal de levere gode verktøy og bedre tjenester for interne og eksterne brukere, samt være med på å endre måten vi løser samfunnsoppdraget på. Vi ser allerede gode resultater knyttet til dette arbeidet. Å ha dedikerte utviklingsressurser med inngående innsikt i viktige fagområder er av stor verdi. Vi ser klare fordeler av å ha flere egne ansatte som løser digitaliseringsoppgavene, blant annet gjennom en økt forutsigbarhet for hvilken kompetanse og hvilke ressurser vi har tilgjengelig.
Smidigheten som ligger i måten å jobbe på, gjør at vi kan reagere mye raskere på endring og sette søkelyset på å forstå brukernes behov. Tett dialog med interessenter og partnere bidrar til å bygge tillit, forståelse og å sikre at vi leverer de rette produktene.
I 2022 hadde vi disse produktteamene i 2022:
- Team akvakultur
- Team applikasjonsplattform
- Team datadrevet risikobasering
- Team eksport
- Team gebyr
- Team inspektørhverdag
- Team Mats
- Team nettløsninger
- Team produksjonsdyr
- Team prøvetaking
- Team slakting av produksjonsdyr
Digitalisering av tjenester
Brukerrettede digitale tjenester er en av grunnpilarene i den digitale utviklingen av Mattilsynet. Tidligere har tjenestene i hovedsak bestått av nettsidene og skjematjenestene våre. Nå utvikler eller videreutvikler vi tjenester der brukerne våre kan løse utfordringer på bedre måter, for eksempel hvordan de melder inn bekymringsmeldinger, eller som direkte effektiviserer hverdagen deres, noe vi har tilrettelagt for gjennom elektroniske eksportsertifikater.
Tabell 2. Oversikt over arbeidsprosesser med og uten IKT-støtte i Mattilsynet. Kilde: Mattilsynet
Hovedgrupper av tjenester | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Innhente kunnskap og analysere tilstand | SAS VA kun internt i Mattilsynet | SAS VA kun internt i Mattilsynet | Power-BI foreløpig kun internt i Mattilsynet |
Regelverksarbeid | Høringer på Mattilsynet.no | Høringer på Mattilsynet.no | Høringer på Mattilsynet.no |
Kommunikasjon og veiledning* | |||
Antall besøk Matportalen.no | 1 041 730 | 1 187 505 | 842 234 |
Antall besøk Mattilsynet.no | 1 901 513 | 2 017 895 | 1 872 995 |
Antall besøk Kostholdsplanleggeren | 565 638 | 601 386 | - |
Antall besøk Matvaretabellen | 426 441 | 342 126 | 310 428 |
Offentlig kontroll og annen offentlig aktivitet *** | |||
Antall offentlig kontroller | 25 357 | 28 467 | 32 558 |
Antall annen offentlig aktivitet | 27 910 | 27 140 | 35 484 |
Antall klagesaker ** | 309 | 296 | 444 |
Antall eksportsertifikater | 63 858 | 75 368 | 89 443 |
Beredskap og håndtering | |||
Antall hendelser håndtert i MatCIM | 242 | 274 | 227 |
* Mattilsynet har byttet analyseverktøy fra en gratisversjon som estimerer trafikken ut fra et utvalg, til et verktøy som analyserer den faktiske trafikken. De estimerte tallene har ligget for høyt (frem til 2022).
** Ny tellemåte fra og med 2021. Klagesaksenheten har ikke klart å finne ut hvor mange klagesaker som kom til hovedkontoret i første tertial 2021.
***Offentlig kontroll gjennomført av kompetente myndigheter for å verifisere regelverksetterlevelse hos driftsansvarlige, eller at varer eller dyr oppfyller krav i regelverk, inkludert krav ved utstedelse.
Annen offentlig aktivitet utført av kompetente myndigheter, eller de som har fått delegert myndighet. Aktiviteter som å stadfeste forekomst av dyresykdommer eller planteskadegjørere, forebygge eller begrense spredningen av slike sykdommer/skadegjørere, utrydde disse, tildele tillatelser eller godkjenninger og utstede offisielle sertifikater eller offisielle.
Utviklingsarbeid på arkivområdet
Forvaltningskvalitet i kombinasjon med god dokumentasjon og arkivering er viktig og tillitsskapende. Systemene vi har i dag for å håndtere saksbehandling og arkiv er utdaterte og hindrer fremdrift for mer brukervennlige og digitaliserte løsninger. Mattilsynet trenger bedre verktøy for å sikre mer effektiv arkivdanning. Vi ønsker å digitalisere og automatisere arkivoppgaver for å effektivisere produksjonsoppgaver, øke datakvaliteten og forenkle og øke innsyn.
Kontrollforordningens krav til kompetanseutvikling
For å oppfylle kontrollforordningens krav om opplæring blant annet i revisjonsmetodikk og kjøttkontroll, er vi i sluttfasen med å inngå en rammeavtale om kurs i revisjonsmetodikk som vil brukes i tillegg til erfaringsutveksling. Det er gjennomført flere nye kurs for opplæring av slakteriansatte i båndkontroll i 2022. Mattilsynets veterinærer i kjøttkontrollen har påbegynt kurs i 2022, og avslutning av kurs med eksamen planlegges i 2023. Kurs for annet personell i kjøttkontrollen skal utarbeides. I samarbeid med NMBU har vi utviklet kurs for privatpraktiserende veterinærer som utfører offentlig kontroll i felt. Opplæringen vil starte opp i 2023.