4.2 Økonomistyring og effektiv ressursbruk
Økonomiske nøkkeltall
Utvalgte økonomiske nøkkeltall, og indikatorene for effektiv drift og produktivitet i tildelingsbrevet, er utgangspunktet for vår rapportering om økonomi og ressursbruk.
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Antall ansatte | 1 248 | 1 245 | 1 291 |
Antall avtalte årsverk | 1 195 | 1 190 | 1 232 |
Antall utførte årsverk | 1 075 | 1 064 | 1 097 |
HMS – Prosent sykefravær | 5,3 % | 6,2 % | 6,0 % |
Samlet tildeling og mottatte belastningsfullmakter post 01–99 | 1 471 970 000 | 1 550 648 000 | 1 603 784 000 |
Utnyttelsesgrad post 01–29 | 98 % | 97 % | 99 % |
Driftsutgifter4 | 1 431 558 256 | 1 460 796 690 | 1 571 398 642 |
Lønnsandel av driftsutgifter | 67 % | 66 % | 70 % |
Lønnsutgifter per årsverk | 886 165 | 893 722 | 994 295 |
Gebyrinntekter | 188 291 029 | 195 942 929 | 200 522 977 |
Andel gebyrinntekt av totale utgifter (%) | 13,2 | 13,4 | 12,8 |
Andel gebyrinntekt av beregnet selvkost (%) | 44,6 | 44,5 | 45,2 |
Noter
4. Det er benyttet regnskapstall fra artskontorapporteringen for nøkkeltall på driftsutgifter og lønnsutgifter.
Økning i utførte og avtalte årsverk fra 2022 til 2023 skyldes utveksling av konsulentbruk med fast ansatte og nyopprettede stillinger innenfor noen prioriterte områder. Årsaken til at økningen er lavere for utførte årsverk enn for avtalte årsverk skyldes lavere utbetalinger av reisetid og overtid i 2023 enn i 2022 – for fordeling mellom hovedkontoret og regionene se tabell 34 i statistikkvedlegget.
Utnyttelsesgrad (post 01–29) er tilnærmet 100 prosent i 2023. Dette er en økning på to prosentpoeng fra 2022. Vår vurdering er at den høye utnyttelsesgraden viser at det er utfordrende å løse samfunnsoppdraget innenfor svært stramme rammer. En stor andel av Mattilsynets budsjett er lønnskostnader, samtidig som det skal finnes rom både for å ivareta ordinær drift og for å arbeide videre med å digitalisere arbeidsoppgavene. I 2023 ble det nødvendig å endre på prioriteringer sent i året for å sikre at vi totalt sett ikke overskred tildelt budsjett. Dette innbar budsjettreduksjon for bl.a. reiser og overtid som gjorde at omfang av tilsyn og offentlig kontroll måtte reduseres.
Lønnsutgifter har økt med ca. 100 000 kroner per årsverk fra 2022 til 2023. Dette skyldes lønnsøkninger, nyansatte med høyere lønnsnivå og økt arbeidsgiveravgift Samtidig økte utbetalingene av pensjonspremie til SPK og reguleringspremie for pensjon til KLP med til sammen 37 mill. kroner. Det er noe variasjon i lønnsandelen mellom enhetene i Mattilsynet. Mens gjennomsnittet for hele Mattilsynet ligger på 70 prosent, er denne andelen i regionene samlet på 81 prosent.
Driftsutgiftene har økt med 7,6 prosent. Økningen gjelder i all hovedsak økte lønnskostnader som følge av økt bemanning, økt lønnsnivå og økte pensjonsutbetalinger. For nærmere omtale av utgiftene vises til ledelseskommentaren til årsregnskapet.
Gebyrinntektene økte med 2 prosent sammenlignet med 2022. Økningen er lavere enn prisstigningen, og gebyrinntektene som andel av driftsutgiftene er redusert fra 13,4 prosent til 12,7 prosent.
Gebyrinntektene dekker 45,2 prosent av beregnet selvkost for gebyrpliktige tjenester og kontroller. Dette er tilnærmet samme nivå som i 2022. Vi innførte gebyr for stevneveterinærtjenester 1. juli 2023. Dette ble avviklet 31. desember 2023.
Ressursbruk
Vi ønsker å forbedre informasjonen om ressursbruken. Det nystartede produktteamet for økonomi- og virksomhetsstyring gjorde derfor endringer i kodestrukturen for timefordeling med virkning fra 1. januar 2024. Endringene skal legge til rette for forbedret datakvalitet og et riktigere og mer relevant bilde av Mattilsynets ressursbruk.
Tabellen nedenfor viser registrert tidsbruk fordelt på hovedprosesser/-aktiviteter. Det er mest hensiktsmessig å sammenligne år 2023 med år 2022, da 2021 ikke kan ses på som «normalår» grunnet endring i aktivitetsmønsteret under pandemien.
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Utvikle regelverk og internasjonalt samarbeid | 3,1 % | 3,1 % | 3,3 % |
Føre tilsyn | 45,6 % | 43,5 % | 42,5 % |
Kommunisere og veilede | 7,0 % | 6,6 % | 6,7 % |
Innhente kunnskap og analysere tilstand | 4,8 % | 5,6 % | 5,2 % |
Beredskap og hendelseshåndtering | 4,6 % | 5,2 % | 4,9 % |
Utviklingsaktiviteter | 9,8 % | 11,2 % | 13,7 % |
Administrasjon og ledelse | 25,1 % | 24,9 % | 23,8 % |
Det har vært en nedgang i tidsbruk på hovedaktiviteter i år og dette må ses i sammenheng med at vi har økt ressursbruken innen utviklingsaktiviteter.
Ressursbruken knyttet til å innhente kunnskap og analysere tilstand har en nedgang fra 2022. Dette er i hovedsak aktivitet knyttet til overvåkings- og kontrollprogrammer (OK-programmer). Det har vært en reduksjon i kjøp av analysetjenester fra 2022 til 2023. Årsakene til dette er flere. Det var høsten 2023 en styrt nedgang i omfanget av prøveuttak i utvalgte OK-programmer. I tillegg falt en større faktura på 2024, samt et generelt mindre uttak av OK-program prøver i løpet av året. Noen av disse er tidsmessige forskyvninger av uttak.
Fra 2021 til 2023 har ressursbruken til beredskap og hendelseshåndtering økt. Det er en liten reduksjon i 2023 sammenlignet med 2022. Dette skyldes at det i 2022 var betydelig ressursbruk med håndtering av kjæledyr fra Ukraina, utbruddet av Newcastlesyke, og fugleinfluensa.
Ressursbruken på utviklingsaktiviteter har økt fra 9,8 prosent til 13,7 prosent siden 2021. Vi har en bevisst satsing på utvikling gjennom etablering av produktteam. I tillegg har vi erstattet konsulenter med egne ansatte, og andelen av disponible årsverk som arbeider med produktutvikling har derfor økt.
Ressursbruk innen administrasjon inkluderer alle økonomitjenester, ledelse, IKT-tjenester og innkjøp. Videre omfatter dataene all aktivitet knyttet til interne og eksterne leveranser gjennom året, som for eksempel tertial- og årsrapportering, mål- og disponeringsskriv, og særskilt rapportering til departementene.