Digitalisering forenkler, forbedrer og fornyer våre tjenester

Publisert

Forenkling og forbedring av måten vi løser samfunnsoppdraget på er høyt prioritert. Derfor er brukerrettede digitale tjenester sentrale i vår utvikling. Vi ønsker at brukerne, både internt og eksternt, i størst mulig grad skal kunne løse sine behov digitalt, slik at hverdagen deres blir enklere og mer effektiv. Sentralt i dette står vår smidige utviklingsmodell, der tverrfaglige, myndiggjorte team gjennom god brukerinnsikt og fagkunnskap leverer bedre tjenester og kontinuerlig forbedringer.

Vi ser gode resultater av denne måten å jobbe på, og leveransene er omtalt i kapittel 3 Årets aktiviteter og resultater under samfunnsmålene de understøtter og relevante tema i kapittel 4 Styring og kontroll.

For å kunne tilby en helhetlig brukeropplevelse på tvers av tjenestene våre, har vi etablert et lite designsystemteam som jobber i partnerskap med Digitaliseringsdirektoratet om et felles nasjonalt designsystem. Gjennom denne måten å jobbe på, bygger vi kunnskap og gode løsninger sammen, noe som kommer både andre etater og innbyggere til gode. Mattilsynet har startet et arbeid for å sikre bedre hjemler til å motta, bruke og dele data. Med tydeligere hjemler vil vi kunne samhandle mer effektivt digitalt, forbedre oppgaveløsning og støtte opp under regjerningens digitaliseringsstrategi.

Tabell 22 i statistikkvedlegget gir en oversikt over volum av digitale tjenester som er rettet mot eksterne brukere. Generelt ser vi en vesentlig økning i bruk av de digitaliserte tjenestene vi tilbyr.

Det er grunn til å tro at både bedre tilgjengelighet, f.eks. gjennom mer moderne teknologi og bedre brukeropplevelser bidrar til dette. Effekten av nye løsninger gir oss både mer fornøyde brukere, økt bruk, men også bedre datakvalitet.

Erfaringene våre viser at måten vi jobber på fungerer godt og gir gode resultater. Samtidig ser vi et potensial for å skape enda mer verdi ved å utvide til nye områder som i dag ikke er dekket. Ved å etablere flere produktteam kan vi styrke vår evne til å utvikle helhetlige og brukerrettede digitale tjenester, forbedre samhandlingen på tvers av fagområder og sikre en enda mer effektiv oppgaveløsning. Dette vil bidra til å realisere Mattilsynets digitaliseringsambisjoner og støtte opp under samfunnsoppdraget vårt på en enda bedre måte.