Oppfølging av revisjoner og offentliggjøring av revisjonsrapporter

Vi vil alltid følge opp resultatene av revisjonen. 

Publisert

En revisjon kan følges opp på flere måter. Mattilsynet vil alltid be om en tilbakemelding på kontrollresultatet. I tilbakemeldingen vil virksomheten få  anledning til å gi utrykk for sitt syn på kontrollresultatet, samt oppfølgingen av eventuelle avvik.

Ved offentliggjøring av kontrollresultatet vil vi alltid ta hensyn til taushetsplikten og merknader fra virksomheten.

Hvis det er relevant, vil vi følge opp revisjonen med formelle reaksjoner, se kapittelet Vi følger alltid opp reaksjonene vi beslutter.

Regelverk

Forskrift om offentlig kontroll på matområdet

Artikkel 8
Vedkommende myndigheters taushetsplikt
1. Med forbehold for nr. 3 skal de vedkommende myndighetene sikre at opplysninger som de innhenter når de utfører oppgavene sine i forbindelse med offentlig kontroll og annen offentlig virksomhet, ikke offentliggjøres for tredjeparter når opplysningene er av en slik art at de omfattes av taushetsplikt i henhold til nasjonal rett eller Unionens regelverk.
For dette formålet skal medlemsstatene sikre at det fastsettes en hensiktsmessig taushetsplikt for personale og andre personer som arbeider med offentlig kontroll og annen offentlig virksomhet.
2. Nr. 1 gjelder også for kontrollmyndigheter for økologisk produksjon, organer med delegerte oppgaver og fysiske personer som har fått delegert visse offentlige kontrolloppgaver, samt for offentlige laboratorier.
3. Med mindre offentliggjøring av opplysninger som omfattes av taushetsplikten nevnt i nr. 1, kan begrunnes med tvingende allmenne hensyn, og uten at det berører tilfeller der Unionens regelverk eller nasjonal rett krever offentliggjøring, skal slike opplysninger omfatte opplysninger hvis offentliggjøring ville undergrave
  1. a.
    formålet med inspeksjoner, undersøkelser eller revisjoner,
  2. b.
    vernet av forretningsinteressene til en driftsansvarlig eller en annen fysisk eller juridisk person, eller
  3. c.
    vernet av rettergang og juridisk rådgivning.
4. Når de vedkommende myndighetene skal avgjøre om offentliggjøring av opplysninger som omfattes av taushetsplikten nevnt i nr. 1, kan begrunnes med tvingende allmenne hensyn, skal de ta hensyn til blant annet mulige risikoer for menneskers eller dyrs helse, for plantehelsen eller for miljøet, samt arten, omfanget og graden av slike risikoer.
5. Taushetsplikten fastsatt i denne artikkel skal ikke hindre de vedkommende myndighetene i å offentliggjøre eller på annen måte gjøre tilgjengelig for offentligheten opplysninger om resultatene av offentlig kontroll av enkeltstående driftsansvarlige, forutsatt at, og uten at dette berører tilfeller der Unionens regelverk eller nasjonal rett krever offentliggjøring, følgende vilkår er oppfylt:
  1. a.
    Den berørte driftsansvarlige gis mulighet til å uttale seg om de opplysningene som den vedkommende myndigheten har til hensikt å offentliggjøre eller på annen måte gjøre tilgjengelig for offentligheten, før de blir offentliggjort eller frigitt, samtidig som det tas hensyn til hvor mye saken haster.
  2. b.
    Opplysningene som offentliggjøres eller på annen måte gjøres tilgjengelig for offentligheten, tar hensyn til eventuelle merknader fra den berørte driftsansvarlige eller offentliggjøres eller frigis sammen med slike merknader.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no