Plikter for virksomheter der animalske biprodukter oppstår
Plikter etter animaliebiproduktregelverket i virksomheter der animalske biprodukter oppstår, som slakterier, fiskemottak, nedskjæringsvirksomheter, meierier og liknende.
Virksomhetene hvor animalske biprodukter oppstår vil ofte være godkjent etter mathygieneregelverket, og må ikke samtidig være godkjent i henhold til animaliebiproduktregelverket.
Virksomhetene hvor animalske biprodukter oppstår har et viktig ansvar for å sikre at materialet håndteres trygt og at det verken utgjør en trussel for den næringsmiddelproduksjonen som skjer i virksomheten eller for dyre- og folkehelsen for øvrig. Det grunnleggende kravet til virksomhetene er at de samler inn materialet uten unødig opphold og kategoriserer det riktig. Videre skal virksomhetene ha kontroll på hva de ulike beholderne faktisk inneholder og sørge for at det gis informasjon om dette til neste ledd i verdikjeden gjennom nedtegning i det handelsdokumentet som skal følge materialet.
Startpunkt i produksjonskjeden
Virksomheten har plikt til å identifisere de animalske biproduktene som oppstår i virksomheten, og håndtere de i samsvar med animaliebiproduktegelverket (Forordning 1069/2009 artikkel 4). I næringsmiddelvirksomheten må man sikre at håndtering, lagring og transport skjer på en slik måte at det hindrer krysskontaminering.
Håndteringen må ikke utsette næringsmiddelproduksjonen i virksomheten for risiko. Dette kan bety at det er best at håndteringen skjer i en egen del av virksomheten eller anlegget (forordning 1069/2009 artikkel 21 og 26).
Regelverk
Forordning 1069/2009, artikkel 4, 21 og 26
Artikkel 4 Startpunktet i produksjonskjeden og forpliktelser
1. Driftsledere skal når de framstiller animalske biprodukter eller avledede produkter som omfattes av denne forordning, umiddelbart identifisere produktene og sikre at de håndteres i samsvar med denne forordning (startpunkt).
2. Driftsansvarlige skal i foretak som er under deres kontroll, sikre at de krav i denne forordning som er relevante for deres aktiviteter, er oppfylt for animalske biprodukter og avledede produkter i alle ledd i kjeden av innsamling, transport, håndtering, behandling, omdanning, bearbeiding, lagring, omsetning, distribusjon, bruk og disponering.
3. Medlemsstatene skal overvåke og kontrollere at de relevante kravene i denne forordning er oppfylt av driftsansvarlige i hele kjeden av animalske biprodukter og avledede produkter som nevnt i nr. 2. For dette formål skal de opprettholde et system med offentlige kontroller i samsvar med relevante fellesskapsregler.
4. Medlemsstatene skal sikre at det er opprettet et egnet system på deres territorium som sikrer at animalske biprodukter
a.
innsamles, identifiseres og transporteres uten unødig opphold, og
b.
håndteres, brukes eller disponeres i samsvar med denne forordning.
5. Medlemsstatene kan oppfylle sine forpliktelser i henhold til nr. 4 i samarbeid med andre medlemsstater eller tredjestater.
Artikkel 21 Innsamling og identifisering med hensyn til kategori og transport
1. Driftsansvarlige skal innsamle, identifisere og transportere animalske biprodukter uten unødig opphold på vilkår som hindrer at det oppstår risiko for folkehelsen og dyrehelsen.
2. Driftsansvarlige skal sikre at animalske biprodukter og avledede produkter under transport følges av et handelsdokument, eller dersom denne forordning eller et tiltak vedtatt i samsvar med nr. 6 krever det, et hygienesertifikat.
Som unntak fra første ledd kan vedkommende myndighet tillate transport av husdyrgjødsel mellom to steder på samme driftsenhet, eller mellom driftsenheter og brukere av husdyrgjødsel i samme medlemsstat, uten et handelsdokument eller hygienesertifikat.
3. Handelsdokumenter og hygienesertifikater som følger animalske biprodukter eller avledede produkter under transport, skal minst inneholde opplysninger om produktenes opprinnelse, bestemmelsessted og mengde, og en beskrivelse av de animalske biproduktene eller avledede produktene og merkingen av dem, når slik merking kreves i henhold til denne forordning.
For animalske biprodukter og avledede produkter som transporteres innenfor en medlemsstats territorium, kan imidlertid vedkommende myndighet i den berørte medlemsstat tillate at opplysningene nevnt i første ledd overføres ved hjelp av et alternativt system.
4. Driftsansvarlige skal innsamle, transportere og disponere kjøkken- og matavfall i kategori 3, i samsvar med nasjonale tiltak omhandlet i artikkel 13 i direktiv 2008/98/EF.
5. Følgende skal fastsettes etter framgangsmåten med forskriftskomité nevnt i artikkel 52 nr. 3:
a.
maler for handelsdokumenter som skal følge animalske biprodukter under transport, og
b.
maler for hygienesertifikater og vilkår for hvordan disse skal følge animalske biprodukter og avledede produkter under transport.
6. Det kan fastsettes gjennomføringstiltak for denne artikkel med hensyn til følgende:
a.
tilfeller der det kreves et hygienesertifikat i lys av den risiko for folkehelsen og dyrehelsen som visse avledede produkter utgjør,
b.
tilfeller der avledede produkter som unntak fra nr. 2 første ledd kan transporteres uten handelsdokumenter eller hygienesertifikater nevnt der, i lys av den lave risikoen som visse animalske biprodukter eller avledede produkter utgjør for folkehelsen og dyrehelsen,
c.
krav om identifisering, herunder merking, og om atskillelse av ulike kategorier av animalske biprodukter under transport, og
d.
vilkår for å hindre at risiko for folkehelsen og dyrehelsen oppstår under innsamling og transport av animalske biprodukter, herunder vilkår for sikker transport av disse produktene når det gjelder beholdere, kjøretøyer og emballasje.
Disse tiltakene, som er utformet for å endre ikke-vesentlige deler av denne forordning ved å utfylle den, skal vedtas etter framgangsmåten med forskriftskomité med kontroll nevnt i artikkel 52 nr. 4.
Artikkel 26 Håndtering av animalske biprodukter i næringsmiddelforetak
1. Behandling, bearbeiding eller lagring av animalske biprodukter i virksomheter eller anlegg som er godkjent eller registrert i samsvar med artikkel 4 i forordning (EF) nr. 853/2004 eller i samsvar med artikkel 6 i forordning (EF) nr. 852/2004, skal skje under forhold som hindrer krysskontaminering og, ved behov, i en egen del av virksomheten eller anlegget.
2. Råstoffer til framstilling av gelatin og kollagen som ikke er beregnet på konsum, kan lagres, behandles eller bearbeides i virksomheter som er særskilt godkjent i henhold til avsnitt XIV kapittel I nr. 5 og avsnitt XV kapittel I nr. 5 i vedlegg III til forordning (EF) nr. 853/2004, forutsatt at overføring av sykdomsrisiko hindres ved at slike råstoffer atskilles fra råstoffene til framstilling av produkter av animalsk opprinnelse.
3. Nr. 1 og 2 får anvendelse uten at det berører mer spesifikke krav som er fastsatt i Fellesskapets veterinærregelverk.
Transport av et animalsk biprodukt til neste ledd i verdikjeden, skal følges av et handelsdokument.
Handelsdokumentet er avgjørende for sporingen av animalske biprodukter. Dokumentet skal minst inneholde opplysninger om produktenes opprinnelse, bestemmelsessted og mengde, samt en beskrivelse av de animalske biproduktene og merkingen av dem.
Virksomheten har en plikt å dokumentere innholdet i hvert parti som de leverer fra seg. Dette skal opplyses i handelsdokumentet. Spesielt viktig er opplysninger om innhold av fremmedstoffer eller annet som gjør at materialet er nedgradert fra kategori 3 til en lavere kategori. Et eksempel på dette er animalske biprodukter fra dyr som er behandlet med legemidler like før slakt. Hvis tilbakeholdelsestiden ikke er overholdt, kan produktene inneholde restverdier over tillatt grenseverdi for konsum og bli nedgradert til kategori 2.
Det skal være detaljert informasjon om materialet i handelsdokumentet. For eksempel kan materialet være forurenset med kjemikalier eller fremmedlegemer, som virksomheten ikke har tatt hensyn til ved kategoriseringen. Det skal likevel være opplyst om dette i handelsdokumentet.
Artikkel 21 Innsamling og identifisering med hensyn til kategori og transport
1. Driftsansvarlige skal innsamle, identifisere og transportere animalske biprodukter uten unødig opphold på vilkår som hindrer at det oppstår risiko for folkehelsen og dyrehelsen.
2. Driftsansvarlige skal sikre at animalske biprodukter og avledede produkter under transport følges av et handelsdokument, eller dersom denne forordning eller et tiltak vedtatt i samsvar med nr. 6 krever det, et hygienesertifikat.
Som unntak fra første ledd kan vedkommende myndighet tillate transport av husdyrgjødsel mellom to steder på samme driftsenhet, eller mellom driftsenheter og brukere av husdyrgjødsel i samme medlemsstat, uten et handelsdokument eller hygienesertifikat.
3. Handelsdokumenter og hygienesertifikater som følger animalske biprodukter eller avledede produkter under transport, skal minst inneholde opplysninger om produktenes opprinnelse, bestemmelsessted og mengde, og en beskrivelse av de animalske biproduktene eller avledede produktene og merkingen av dem, når slik merking kreves i henhold til denne forordning.
For animalske biprodukter og avledede produkter som transporteres innenfor en medlemsstats territorium, kan imidlertid vedkommende myndighet i den berørte medlemsstat tillate at opplysningene nevnt i første ledd overføres ved hjelp av et alternativt system.
4. Driftsansvarlige skal innsamle, transportere og disponere kjøkken- og matavfall i kategori 3, i samsvar med nasjonale tiltak omhandlet i artikkel 13 i direktiv 2008/98/EF.
5. Følgende skal fastsettes etter framgangsmåten med forskriftskomité nevnt i artikkel 52 nr. 3:
a.
maler for handelsdokumenter som skal følge animalske biprodukter under transport, og
b.
maler for hygienesertifikater og vilkår for hvordan disse skal følge animalske biprodukter og avledede produkter under transport.
6. Det kan fastsettes gjennomføringstiltak for denne artikkel med hensyn til følgende:
a.
tilfeller der det kreves et hygienesertifikat i lys av den risiko for folkehelsen og dyrehelsen som visse avledede produkter utgjør,
b.
tilfeller der avledede produkter som unntak fra nr. 2 første ledd kan transporteres uten handelsdokumenter eller hygienesertifikater nevnt der, i lys av den lave risikoen som visse animalske biprodukter eller avledede produkter utgjør for folkehelsen og dyrehelsen,
c.
krav om identifisering, herunder merking, og om atskillelse av ulike kategorier av animalske biprodukter under transport, og
d.
vilkår for å hindre at risiko for folkehelsen og dyrehelsen oppstår under innsamling og transport av animalske biprodukter, herunder vilkår for sikker transport av disse produktene når det gjelder beholdere, kjøretøyer og emballasje.
Disse tiltakene, som er utformet for å endre ikke-vesentlige deler av denne forordning ved å utfylle den, skal vedtas etter framgangsmåten med forskriftskomité med kontroll nevnt i artikkel 52 nr. 4.
Virksomheter som sender, transporterer eller mottar animalske biprodukter skal føre register over forsendelsene og tilhørende handelsdokument eller hygienesertifikat
Virksomhetene hvor animalske biprodukter oppstår skal derfor føre register over alle partier med animalske biprodukter som er sendt fra virksomheten.
Regelverk
Forordning 1069/2009, artikkel 22
Artikkel 22 Sporbarhet
1. Driftsansvarlige som sender, transporterer eller mottar animalske biprodukter eller avledede produkter, skal føre register over forsendelsene og de tilhørende handelsdokumentene eller hygienesertifikatene.
Første ledd får imidlertid ikke anvendelse når en tillatelse til å transportere animalske biprodukter eller avledede produkter uten handelsdokumenter eller hygienesertifikater er gitt i samsvar med artikkel 21 nr. 2 annet ledd eller med gjennomføringstiltak vedtatt i henhold til artikkel 21 nr. 6 bokstav b).
2. De driftsansvarlige nevnt i nr. 1 skal ha innført systemer og framgangsmåter for å identifisere
a.
de andre driftsansvarlige som deres animalske biprodukter eller avledede produkter er levert til, og
b.
de driftsansvarlige som de har fått leveringer fra.
Disse opplysningene skal stilles til rådighet for vedkommende myndighet på anmodning.
3. Gjennomføringstiltak for denne artikkel kan vedtas etter framgangsmåten med forskriftskomité nevnt i artikkel 52 nr. 3, og særlig med hensyn til
a.
opplysningene som skal stilles til rådighet for vedkommende myndigheter,
b.
hvor lenge disse opplysningene skal oppbevares.
Hvilke plikter avsendervirksomheten vil ha under transport av animalske biprodukter vil avhenge av om de selv transporterer materialet eller om det benyttes en annen virksomhet registrert for slik transport.
Det antas at slik transport vanligvis utføres av aktører uavhengig av virksomheten hvor de animalske biproduktene oppstår.
Forordning 142/2011, vedlegg VIII inneholder detaljerte krav til transportører av animalske biprodukter. Felles for alle kravene knyttet til transport er at de skal sikre at materialet håndteres trygt fra avsender til mottaker, herunder redusere risikoen for at materialet ender opp på feil sted. Kravene til merking av kjøretøy med både farge og tekst er viktig for å sikre sporbarheten under transport.
Kravene til merking skal sikre at produktene ender opp på faktisk destinasjon, og sier ikke noe om produktenes egnethet til det formålet de er tenkt benyttet til. Et eksempel på dette er animalske biprodukter som samles inn av en innsamlingssentral for bruk til fôr til pelsdyr.
Under transport til innsamlingssentralen skal transporten merkes med navn og adresse til innsamlingssentralen og teksten «ikke til humant konsum» (forordning 142/2011 vedlegg VIII kapittel II punkt 2 (xii)).
Når denne typen materiale transporteres til oppdretter skal transporten merkes med «til fôring av» etterfulgt av navnet på den arten materialet er tenkt benyttet som fôr til (forordning 142/2011 vedlegg VIII kapittel II punkt 2 (ii)).
Regelverk
Forordning 142/2011, vedlegg VIII
KAPITTEL VIII IMPORT, TRANSITT OG EKSPORT
Artikkel 25 Import, transitt og eksport av animalske biprodukter og avledede produkter
1. Import til og transitt gjennom Unionen av følgende animalske biprodukter skal være forbudt:
a.
ubearbeidet husdyrgjødsel,
b.
ubearbeidede fjør og deler av fjør og dun,
c.
bivoks i form av bikaker.
► M2
2. Innføring til og transitt gjennom Unionen av følgende skal ikke være underlagt noen krav til dyrehelse:
a.
ull og hår som er fabrikkvasket eller behandlet med en annen metode som sikrer at ingen uakseptabel risiko gjenstår,
b.
pels som har blitt tørket ved en omgivelsestemperatur på 18 °C i minst to dager ved en luftfuktighet på 55 %,
c.
ull og hår framstilt fra andre dyr enn svin, som har blitt behandlet ved fabrikkvasking som består av at ullen eller håret senkes i en serie vannbad, såpe og natriumhydroksid eller kaliumhydroksid,
d.
ull og hår framstilt fra andre dyr enn svin, som sendes direkte til et anlegg som framstiller avledede produkter av ull og hår for tekstilindustrien og som har blitt behandlet med minst én av følgende framgangsmåter:
-
kjemisk avbusting ved hjelp av lesket kalk eller natriumsulfid,
-
utgassing med formaldehyd i et hermetisk forseglet kammer i minst 24 timer,
-
industriell rensing som består av at ull og hår senkes i et vannløselig vaskemiddel som holder 60-70 °C,
-
lagring, som kan omfatte transporttid, ved 37 °C i åtte dager, 18 °C i 28 dager eller 4 °C i 120 dager,
e.
ull og hår som er tørt og forsvarlig emballert, framstilt fra andre dyr enn svin og som er beregnet for sending til et anlegg som framstiller avledede produkter fra ull og hår til tekstilindustrien og tilfredsstiller alle de følgende krav:
i.
Det ble framstilt minst 21 dager før innføringen i Unionen og holdt i en tredjestat eller region av denne som er
-
oppført i del 1 av vedlegg II til forordning (EU) nr. 206/2010 og godkjent for innføring til Unionen av ferskt kjøtt fra drøvtyggere som ikke er underlagt tilleggsgaranti A og F omhandlet i nevnte forordning,
-
fri for munn- og klovsyke og, ved ull og hår fra sauer og geiter, for saue- og geitekopper i samsvar med de grunnleggende generelle kriterier som er angitt i vedlegg II til rådsdirektiv 2004/68/EF.
ii.
Det er fulgt av en importørerklæring slik det kreves i henhold til kapittel 21 i vedlegg XV.
iii.
Det ble forelagt av den driftsansvarlige på en av de godkjente grensekontrollstasjonene i Unionen som er oppført i vedlegg I til vedtak 2009/821/EF, der det med tilfredsstillende resultat gjennomgikk dokumentkontrollen foretatt i samsvar med artikkel 4 nr. 3 i direktiv 97/78/EF.
◄ M2
3. Driftsansvarlige skal oppfylle følgende særlige krav i vedlegg XIV til denne forordning for import til og transitt gjennom Unionen av visse animalske biprodukter og avledede produkter som nevnt i artikkel 41 nr. 3 og artikkel 42 i forordning (EF) nr. 1069/2009:
a.
de særlige kravene i kapittel I i nevnte vedlegg for import og transitt av kategori 3-materiale og avledede produkter til bruk i fôrkjeden, unntatt i fôr til kjæledyr eller pelsdyr,
b.
de særlige kravene i kapittel II i nevnte vedlegg for import og transitt av animalske biprodukter og avledede produkter til bruk utenfor fôrkjeden for produksjonsdyr.
►M24
c.
de særlige kravene for animalske biprodukter og avledede produkter som har sin opprinnelse i og sendes tilbake til Unionen etter å ha blitt nektet innført til et tredjeland, som fastsatt i kapittel VI i vedlegg XIV. ◄M24
►M10
4. Reglene fastsatt i kapittel V i vedlegg XIV får anvendelse på eksport til Unionen av avledede produkter som er beskrevet der.
◄M10
Artikkel 26 Omsetning, herunder import, og eksport av visse typer kategori 1-materiale
Vedkommende myndighet kan tillate omsetning, herunder import, og eksport av huder og skinn fra dyr som har gjennomgått ulovlig behandling i henhold til artikkel 1 nr. 2 bokstav d) i direktiv 96/22/EF eller artikkel 2 bokstav b) i direktiv 96/23/EF, og av tarmer fra drøvtyggere, med eller uten innhold, samt av bein og beinprodukter som inneholder virvelsøyler og kranier, forutsatt at følgende krav er oppfylt:
a.
materialet er ikke kategori 1-materiale framstilt av følgende dyr:
i.
dyr som er mistenkt for å være angrepet av TSE i henhold til forordning (EF) nr. 999/2001,
ii.
dyr som forekomst av TSE er offisielt bekreftet hos,
iii.
dyr som er avlivet som følge av tiltak for å utrydde TSE,
b.
materialet er ikke beregnet på følgende bruksformål:
i.
fôring,
ii.
spredning på jord der det høstes fôr til produksjonsdyr,
iii.
framstilling av
-
kosmetiske produkter som definert i artikkel 1 nr. 1 i direktiv 76/768/EØF,
-
aktive implanterbare medisinske innretninger som definert i artikkel 1 nr. 2 bokstav c) i direktiv 90/385/EØF,
-
medisinsk utstyr som definert i artikkel 1 nr. 2 bokstav a) i direktiv 93/42/EØF,
-
medisinsk utstyr til in vitro-diagnostikk som definert i artikkel 1 nr. 2 bokstav b) i direktiv 98/79/EF,
-
veterinærpreparater som definert i artikkel 1 nr. 2 i direktiv 2001/82/EF,
-
legemidler som definert i artikkel 1 nr. 2 i direktiv 2001/83/EF,
c.
materialet skal være merket ved import og skal oppfylle de særlige kravene til visse typer forflytning av animalske biprodukter i kapittel IV avsnitt 1 i vedlegg XIV til denne forordning,
d.
materialet skal være importert i samsvar med krav til hygieneattestering i samsvar med nasjonal lovgivning.
►M24
e.
materialene som har sin opprinnelse i en medlemsstat og sendes tilbake til denne medlemsstaten etter å ha blitt nektet innført til et tredjeland, må oppfylle de særlige kravene fastsatt i kapittel VI i vedlegg XIV. ◄M24
Artikkel 27 Import og transitt av prøver til forskning og diagnostikk
1. Vedkommende myndighet kan tillate import og transitt av prøver til forskning og diagnostikk som inneholder avledede produkter eller animalske biprodukter, herunder animalske biprodukter nevnt i artikkel 25 nr. 1, på vilkår som sikrer kontroll med risikoen for folkehelsen og dyrehelsen.
Disse vilkårene skal omfatte minst følgende tiltak:
a.
innførselen av forsendelsen skal være godkjent på forhånd av vedkommende myndighet i bestemmelsesmedlemsstaten, og
b.
forsendelsen skal sendes direkte fra innførselsstedet til Unionen, til den godkjente brukeren.
2. Driftsansvarlige skal framvise prøver til forskning og diagnostikk som skal importeres gjennom en annen medlemsstat enn bestemmelsesmedlemsstaten, ved en godkjent grensekontrollstasjon i Unionen som er oppført i vedlegg I til vedtak 2009/821/EF. Disse prøvene til forskning og diagnostikk skal ikke gjennomgå veterinærkontroll i henhold til kapittel I i direktiv 97/78/EF på grensestasjonen. Vedkommende myndigheter for grensekontrollstasjonen skal underrette vedkommende myndighet i bestemmelsesmedlemsstaten om innførselen av prøvene til forskning og diagnostikk, gjennom TRACES-systemet.
3. Driftsansvarlige som håndterer prøver til forskning eller diagnostikk, skal oppfylle de særlige kravene til disponering av prøver til forskning og diagnostikk i kapittel III avsnitt 1 i vedlegg XIV til denne forordning.
Artikkel 28 Import og transitt av vareprøver og utstillingsgjenstander
1. Vedkommende myndighet kan tillate import og transitt av vareprøver i samsvar med de særlige reglene i kapittel III avsnitt 2 nr. 1 i vedlegg XIV til denne forordning.
2. Driftsansvarlige som håndterer vareprøver, skal oppfylle de særlige reglene for håndtering og disponering av vareprøver i kapittel III avsnitt 2 nr. 2 og 3 i vedlegg XIV til denne forordning.
3. Vedkommende myndighet kan tillate import og transitt av utstillingsgjenstander i samsvar med de særlige bestemmelsene om utstillingsgjenstander i kapittel III avsnitt 3 nr. 1 i vedlegg XIV til denne forordning.
4. Driftsansvarlige som håndterer utstillingsgjenstander skal oppfylle kravene til emballering, håndtering og disponering av utstillingsgjenstander i kapittel III avsnitt 3 i vedlegg XIV til denne forordning.
Artikkel 29 Særlige krav til visse typer forflytning av animalske biprodukter mellom områder i Russland
1. Vedkommende myndighet skal tillate visse typer forflytning av forsendelser av animalske biprodukter som kommer fra og skal til Russland direkte eller gjennom en annen tredjestat, på vei eller med jernbane gjennom Unionen, mellom godkjente grensekontrollstasjoner i Unionen som er oppført i vedlegg I til vedtak 2009/821/EF, forutsatt at følgende vilkår er oppfylt:
a.
forsendelsen skal være forseglet med et segl med løpenummer på grensekontrollstasjonen på innførselsstedet til Unionen, av den offentlige vedkommende myndighets veterinærtjeneste,
►M19
- - -
◄M19
► M5
Artikkel 29a Særlige krav til transitt gjennom Kroatia av animalske biprodukter fra Bosnia-Hercegovina beregnet på tredjestater
1. Transport på vei gjennom Unionen av forsendelser av animalske biprodukter og avledede produkter fra Bosnia-Hercegovina beregnet på tredjestater direkte mellom grensekontrollstasjonen Nova Sela og grensekontrollstasjonen Ploče skal være tillatt, forutsatt at følgende vilkår er oppfylt:
a.
forsendelsen er forseglet med et segl med løpenummer av den offentlige veterinæren på innførselsgrensekontrollstasjonen,
►M19
- - -
◄M19
◄ M5
Artikkel 30 Lister over virksomheter og anlegg i tredjestater
Lister over virksomheter og anlegg i tredjestater skal innføres i TRACES-systemet i samsvar med de tekniske spesifikasjoner som Kommisjonen offentliggjør på sitt nettsted.
Listene skal ajourføres regelmessig.
►M16
Denne artikkel får ikke anvendelse på særlige forflytninger av forsendelser av animalske biprodukter og avledede produkter som kommer fra og skal til Den russiske føderasjon som nevnt i artikkel 29, og på forflytninger av forsendelser av animalske biprodukter og avledede produkter fra Bosnia-Hercegovina til tredjestater som nevnt i artikkel 29a. ◄M16
Artikkel 31 Modeller for hygienesertifikater og for erklæringer om import og transitt
Forsendelser av animalske biprodukter og avledede produkter for import til eller transitt gjennom Unionen skal følges av hygienesertifikater og erklæringer i samsvar med modellene i vedlegg XV til denne forordning, på det innførselsstedet til Unionen der veterinærkontrollen finner sted i henhold til direktiv 97/78/EF.
►M24
Som unntak fra første ledd må animalske biprodukter og avledede produkter som har sin opprinnelse i og sendes tilbake til Unionen etter å ha blitt nektet innført til et tredjeland, oppfylle de særlige kravene fastsatt i kapittel VI i vedlegg XIV. ◄M24