Emballering, presentasjon og markedsføring av fôr
Reguleres i hovedsak av forskrift om merking og omsetning av fôr.
Formålet med regelverket er å harmonisere vilkårene for omsetning og bruk av fôrvarer, for å sikre et høyt nivå av fôrtrygghet og dermed et høyt vernenivå for menneskers helse samt gi tilstrekkelige opplysninger til brukere og forbrukere samtidig som det sikres at det indre marked fungerer på en effektiv måte.
Emballering
Med visse unntak, skal fôrmidler og fôrblandinger og tilsetningsstoffer omsettes i forseglede pakninger/beholdere. Når pakningen er åpnet, skal forseglingen være brutt og ikke kunne gjenbrukes. Bla. er det unntak for emballering og forsegling ved levering av fôrblanding direkte fra produsent til brukeren av fôret.
Presentasjon og markedsføring
Viktige prinsipper for presentasjon av fôret er at bruker ikke skal villedes. Det er lagt vekt på at fôrets bruksområde for må komme klart fram og fôret må ikke tillegges virkninger eller egenskaper det ikke har og det kan heller ikke antydes at fôret har særlig egenskaper når tilsvarende fôr har samme egenskaper. Fôr som selges i løs vekt skal ledsages av dokument som inneholder obligatoriske merkeopplysninger. Det er presisert at når fôr tilbys gjennom internett, skal de obligatoriske merkeopplysninger oppgis. Det er fastsatt krav til hvilke merkekrav som er obligatoriske merkekrav og frivillig og hvordan opplysningene skal angis
Det er i tillegg noen særlige merkeregler knyttet til animalske biprodukter (disse er gitt i TSE-regelverk og biproduktregelverk). For eksempel skal fôr som inneholder fiskemel merkes med «inneholder fiskeme, skal ikke gis til drøvtyggere».
Det er krav til merking ved bruk av genmodifiserte fôrmidler i fôrvareforskriften.
For tilsetningsstoffer og premikser er kravene til merking beskrevet i tilsetningsstoff-forordningen, men kravet til merking av fôr der tilsetningsstoffer er brukt, er også gitt i merke- og omsetningsforskriften.
Regelverk og veiledning: Veileder for merking av fôrvarer (PDF)