Første mottaker skal gjøre mottakskontroll

Første mottaker skal føre register over importerte matvarer, og sjekke at hvert eneste vareparti er i samsvar med reglene før varene omsettes videre.

Publisert

Register over importerte vareparti

Registeret over importerte varepartier skal inneholde:

  • avsenders navn og avsenderland
  • varepartiets produksjonsland
  • mengde varer
  • varegrupper med angivelse av tolltariffnummer (8 siffer) i henhold til inndeling i norsk tolltariff
  • dato for mottak

Ved import av animalske næringsmidler og andre varer av animalsk opprinnelse, skal det i tillegg kontrolleres at 

1. partiet følges av handelsdokument, veterinærsertifikat eller annen pålagt dokumentasjon. Grensekontrollpliktige næringsmidler skal følges av CHED.

2. det er samsvar mellom dokumentasjonen i nr. 1 og vedkommende vareparti.

3. varene er forskriftsmessig stempelmerket.

Register over mottatte leveranser skal oppbevares i to år. Det samme gjelder handelsdokumenter eller veterinærsertifikater som har fulgt med varene.

Rutine for fysisk mottakskontroll

I tillegg til register over mottatte varepartier, må du som importør i samarbeid med første mottaker, lage rutiner for en fysisk mottakskontroll.

Eksempler på hva som kan kontrolleres:

  • Er merkingen på norsk, eller må varene merkes om før de kan omsettes til forbruker?
  • Har varen tilstrekkelig holdbarhet?
  • Er temperaturkravene oppfylt?
  • Er det behov for å ta prøver av varen?
  • Stemmer den medfølgende dokumentasjonen (for eksempel faktura, sertifikater og transportdokumenter)?
  • Er sporbarheten ivaretatt – kan varen spores ett ledd tilbake (til leverandør) og ett ledd frem (til mottaker/kunde)?
  • Er emballasjen hel og ren – er kravene til treemballasje oppfyllt?

Avtale med første mottaker

Hvis du ikke er første mottaker selv, må du sikre at første mottaker er kjent med sine plikter. Det er anbefalt å lage en skriftlig avtale mellom deg som importør og første mottaker. Avtalen må beskrive plikten til å føre register over mottatte vareparti og å utføre en fysisk mottakskontroll. Første mottaker må varsle importøren om det avdekkes avvik under mottakskontrollen.

Regelverk

Importkontrollforskriften

§ 9. Virksomhetens egne kontrolltiltak
Første mottaker skal føre register over mottatte varepartier og gjennomføre den kontroll som er nødvendig for å sikre at varepartiet er i samsvar med de krav som er stilt i særskilt forskrift før det distribueres videre. Av registeret skal det fremgå avsenders navn og avsenderland, varepartiets produksjonsland, mengde varer, varegruppe med angivelse av tolltariffens varenummer (åtte sifre) i henhold til inndeling i norsk tolltariff og dato for mottak.
Ved import av animalske næringsmidler og andre produkter av animalsk opprinnelse, skal i tillegg kontrolleres at:
  1. 1.
    partiet følges av handelsdokument, veterinærsertifikat eller annen pålagt dokumentasjon
  2. 2.
    det er samsvar mellom dokumentasjonen i nr. 1 og vedkommende vareparti og
  3. 3.
    varene er forskriftsmessig stempelmerket.
I virksomheter som har tilknyttet tilsynsveterinær, skal denne foreta kontrollen etter andre ledd nr. 2 og 3. I andre virksomheter skal virksomheten selv foreta denne kontrollen.
Register over mottatte leveranser skal oppbevares i to år. Det samme gjelder de handelsdokumenter eller veterinærsertifikater som har fulgt med varene.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Siden er en del av disse veiledningene: