Distributør
Du er distributør hvis du gjør et kosmetisk produkt tilgjengelig på markedet.
En fysisk eller juridisk person i omsetningskjeden, utenom framstilleren eller importøren, som gjør et kosmetisk produkt tilgjengelig på markedet, regnes som distributør.
Virksomheter i Norge som importerer et produkt fra et land i EU/EØS og distribuerer det videre innen EU/EØS, anses som en distributør.
Regelverk
Forskrift om kosmetikk og kroppspleieprodukter
Artikkel 2
Definisjoner
-
a. «kosmetisk produkt» ethvert stoff eller enhver stoffblanding som er bestemt til å brukes på menneskekroppens overflate (hud, hodehår og annen hårvekst, negler, lepper og ytre kjønnsorganer) eller på tennene og munnhulens slimhinner for utelukkende eller hovedsakelig å rengjøre eller parfymere dem, endre deres utseende, beskytte dem, holde dem i god stand eller påvirke kroppslukter, -
b. «stoff» et kjemisk grunnstoff og dets forbindelser, i naturlig tilstand eller framkommet ved en framstillingsprosess, herunder ethvert tilsetningsstoff som er nødvendig for å bevare stoffets stabilitet, samt enhver urenhet som følger av prosessen som benyttes, men med unntak av ethvert løsemiddel som kan utskilles uten å påvirke stoffets stabilitet eller endre dets sammensetning, -
c. «stoffblanding» en blanding eller løsning som består av to eller flere stoffer, -
d. «framstiller» enhver fysisk eller juridisk person som framstiller et kosmetisk produkt eller sørger for at et slikt produkt blir utformet eller framstilt, og som markedsfører dette kosmetiske produktet under eget navn eller varemerke, -
e. «distributør» enhver fysisk eller juridisk person i omsetningskjeden, utenom framstilleren eller importøren, som gjør et kosmetisk produkt tilgjengelig på markedet, -
f. «sluttbruker» enten en forbruker eller en person som i yrkesmessig sammenheng bruker produktet, -
g. «gjøre tilgjengelig på markedet» enhver levering av et kosmetisk produkt for distribusjon, forbruk eller bruk på fellesskapsmarkedet i forbindelse med kommersiell virksomhet, mot betaling eller vederlagsfritt, -
h. «markedsføring» gjøre det kosmetiske produktet tilgjengelig på fellesskapsmarkedet for første gang, -
i. «importør» enhver fysisk eller juridisk person etablert i Fellesskapet som markedsfører et kosmetisk produkt fra en tredjestat på fellesskapsmarkedet, -
j. «harmonisert standard» en standard vedtatt av et av de europeiske standardiseringsorganene oppført i vedlegg I til europaparlaments- og rådsdirektiv 98/34/EF 22. juni 1998 om en informasjonsprosedyre for standarder og tekniske forskrifter samt regler for informasjonssamfunnstjenester1 etter en anmodning fra Kommisjonen i samsvar med artikkel 6 i nevnte direktiv, -
k. «nanomateriale» et uløselig eller biopersistent og tilsiktet framstilt materiale med en eller flere ytre dimensjoner eller en indre struktur i størrelsesorden 1–100 nm, -
l. «konserveringsmidler» stoffer som utelukkende eller hovedsakelig er beregnet på å hemme utviklingen av mikroorganismer i det kosmetiske produktet, -
m. «fargestoffer» stoffer som utelukkende eller hovedsakelig er beregnet på å farge det kosmetiske produktet, hele kroppen eller visse deler av den, ved absorpsjon eller refleksjon av synlig lys; i tillegg skal forløpere til oksiderende hårfargestoffer anses som fargestoffer, -
n. «UV-filtre» stoffer som utelukkende eller hovedsakelig er beregnet på å beskytte huden mot en viss UV-stråling ved å absorbere, reflektere eller spre UV-stråling, -
o. «uønsket virkning» en bivirkning for menneskers helse som kan tilskrives normal eller rimelig forutsigbar bruk av et kosmetisk produkt, -
p. «alvorlig uønsket virkning» en uønsket virkning som fører til midlertidig eller permanent funksjonsudyktighet, funksjonshemning, sykehusinnleggelse, medfødte anomalier eller en umiddelbar livsfare eller død, -
q. «tilbaketrekking» ethvert tiltak som har som formål å hindre at et kosmetisk produkt i forsyningskjeden blir gjort tilgjengelig på markedet, -
r. «tilbakekalling» ethvert tiltak som har som formål å oppnå retur av et kosmetisk produkt som allerede er gjort tilgjengelig for sluttbrukeren, -
s. «rammesammensetning» en sammensetning som angir kategori eller funksjon for bestanddelene og deres høyeste konsentrasjon i et kosmetisk produkt, eller gir relevante kvantitative og kvalitative opplysninger dersom et kosmetisk produkt ikke er dekket eller er bare delvis dekket av en slik sammensetning. Kommisjonen skal gi angivelser som gjør det mulig å utarbeide en rammesammensetning og jevnlig tilpasse dem til den tekniske og vitenskapelige utvikling.
Kilde: Lovdata.no