Håndtering av avvik
Feil og avvik skjer i alle bedrifter. Det som er viktig at dere oppdager det og klarer å gjøre noe med det.
På den måten kan dere lære av dem og klare å lage bedre rutiner. Mattilsynet krever at alle bedrifter har en skriftlig rutine for avviksbehandling.
Alle avvik skal registreres, slik at du har oversikt over hva som har skjedd tidligere.
Skriv ned
- hva som gikk galt
- hvorfor det skjedde
- hvordan du håndterte det
- hvordan du kan unngå at det skjer igjen
Last ned mal: Skjema for å registrere avvik (PDF)
Regelverk
Internkontrollforskriften for næringsmidler
§ 5.Internkontrollens innhold
Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens art, aktivitet, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å overholde krav i næringsmiddellovgivingen. Internkontrollen skal inneholde:
1. oversikt over de krav i næringsmiddellovgivingen som gjelder for virksomheten,
2. oversikt over hvordan virksomheten er organisert,
3. rutiner virksomheten følger, for å sikre overholdelse av næringsmiddellovgivingens krav. Ansvar og myndighet for utførelse skal fastlegges,
4. rutiner virksomheten følger dersom avvik oppstår og opplysninger om hvem som er ansvarlig,
5. rutiner virksomheten følger for å hindre gjentakelse av avvik og opplysninger om hvem som er ansvarlig,
6. registreringer virksomheten finner nødvendig å oppbevare og opplysning om hvor lenge de skal være tilgjengelig for tilsynsmyndigheten,
7. rutine for hvordan virksomheten systematisk og regelmessig gjennomgår sin internkontroll, for å kontrollere at aktivitetene og resultatene av dem stemmer overens med det system virksomheten har fastlagt, og om det medfører oppfyllelse av næringsmiddellovgivingen,
8. rutine for hvordan virksomheten sikrer seg at alle aktuelle og kun gjeldende rutiner blir benyttet, og
9. rutiner for hvordan virksomheten sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kompetanse til å overholde forskriftens krav.