Mattilsynet endrer praksis for utlevering av smilefjesrapporter etter tilsyn

Mattilsynets inspektører vil fra nå av ikke lenger skrive ut smilefjesrapporten på tilsynsstedet. Rapporten sendes i stedet digitalt til virksomhetene via Altinn umiddelbart etter at tilsynet er gjennomført.

Publisert

Bakgrunn

Endringen er basert på en juridisk avklaring av § 4 i smilefjesforskriften. Avklaringen viser at Mattilsynet ikke har plikt til å levere utskrevet rapport på stedet. Samtidig er dette et positivt HMS-tiltak som reduserer utfordringer knyttet til transport og bruk av printere under tilsyn.

Konsekvenser for bedriftene

  • Dere mottar smilefjesrapporten digitalt i Altinn kort tid etter tilsynet.

  • Dere må skrive ut rapporten selv.

  • Viktig: Plikten til å henge opp smilefjesrapporten på et synlig sted er uendret.

  • Manglende oppheng regnes fortsatt som brudd på regelverket.

Virksomhetenes ansvar forblir det samme

  • Dere skal henge opp rapporten straks dere har mottatt den.

  • Den skal være synlig for gjestene før de velger å spise der.

  • Dere må henge opp informasjonen selv om det er klaget eller ønsket oppfølging.

Praktiske råd

Vi anbefaler at dere:

  • sørger for tilgang til Altinn og mulighet til å motta meldinger digitalt

  • sørger for at dere kan skrive ut rapporten

  • informer de ansatte om de nye rutinene

Målet opprettholdes

Formålet med smilefjesordningen - å gi forbrukere lett tilgjengelig informasjon om hygiene og mattrygghet - påvirkes ikke av endringen.