Lett/light med hensyn til alkohol

Bruk av påstandene «lett» eller «light» om alkoholholdige drikkevarer skal følge generelle villedningsbestemmelser.

Publisert

Betegnelsene «lett» eller «light» om alkoholholdige drikkevarer er ikke omfattet av vilkårene for bruk av «lett» eller «light» i vedlegget som gir de tillatte ernæringspåstandene, hverken når det gjelder lett eller light som uttrykk for redusert alkoholinnhold, eller lett eller light som uttrykk for et redusert energiinnhold. På samme måte som for påstandene redusert energiinnhold, redusert alkoholinnhold og lavt alkoholinnhold, vil det derfor være de generelle villedningsbestemmelsene i artikkel 3 i påstandsforordningen og artikkel 7 i matinformasjonsforordningen som gjelder.

Påstanden «lett» brukes om øl med et lavere alkoholinnhold enn «vanlig øl», men hvor energiinnholdet ikke nødvendigvis også er redusert. Dersom dere ønsker å bruke påstanden «lett» i betydningen «redusert energiinnhold», men uten at også alkoholinnholdet er redusert, vil dere kunne villede forbrukeren. Det er derfor særdeles viktig at det går tydelig fram av merkingen hva det er som gjør produktet «lett» (for eksempel redusert energiinnhold) slik at forbrukeren skjønner at lett her viser til energiinnholdet og ikke alkoholinnholdet.

Regelverk

  1. Forordning (EF) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen), artikkel 3, artikkel 4, nr. 3 og nr. 4
  2. Forordning (EU) nr. 1169/2011 (matinformasjonsforordningen) artikkel 7

Forordning (EF) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen), artikkel 3, artikkel 4, nr. 3 og nr. 4

Artikkel 3
Allmenne prinsipper for alle påstander

Ernærings- og helsepåstander kan bare benyttes på merkingen, pakningsutformingen eller i reklamen for næringsmidler som bringes i omsetning i Fellesskapet, dersom de er i samsvar med bestemmelsene i denne forordning.
Med forbehold for direktiv 2000/13/EF og 84/450/EØF, skal ernærings- og helsepåstandene ikke:
  1. a.
    være uriktige, tvetydige eller villedende,
  2. b.
    reise tvil om andre næringsmidlers trygghet og/eller ernæringsmessige tilstrekkelighet,
  3. c.
    oppmuntre til eller overse overforbruk av et næringsmiddel,
  4. d.
    angi, antyde eller gi inntrykk av at et balansert og variert kosthold generelt ikke kan gi tilstrekkelige mengder næringsstoffer. Unntak for næringsstoffer som ikke kan fås i tilstrekkelige mengder gjennom et balansert og variert kosthold, herunder vilkårene for bruken av dem, kan vedtas etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 25 nr. 2, idet det tas hensyn til de særlige vilkårene som gjelder i medlemsstatene,
  5. e.
    vise til forandringer i kroppsfunksjoner som kan gi opphav til eller utnytte frykt hos forbrukeren, enten i teksten eller gjennom bilder, grafikk eller symboler.

Artikkel 4
Vilkårene for bruk av ernærings- og helsepåstander

1. Senest 19. januar 2009 skal Kommisjonen etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 25 nr. 2, fastsette særlige ernæringsprofiler, herunder unntak, som næringsmidler eller visse næringsmiddelgrupper skal overholde for å være forsynt med ernærings- og helsepåstander, samt vilkårene ved bruk av ernærings- og helsepåstander om næringsmidler eller næringsmiddelgrupper med hensyn til ernæringsprofilene.
Ernæringsprofilene for næringsmidler og/eller visse næringsmiddelgrupper skal fastsettes idet det særlig tas hensyn til:
  1. a.
    mengdene av visse næringsstoffer og andre stoffer i næringsmiddelet som fett, mettede fettsyrer, transfettsyrer, sukkerarter og salt/natrium,
  2. b.
    næringsmiddelets (eller næringsmiddelgruppenes) rolle og betydning for og bidrag til kostholdet for befolkningen generelt, eller dersom det er relevant, for visse risikogrupper, herunder barn,
  3. c.
    den samlede ernæringsmessige sammensetningen av næringsmiddelet og forekomsten av næringsstoffer som er vitenskapelig anerkjent å ha en helsevirkning.
Ernæringsprofilene skal bygge på vitenskapelig kunnskap om kosthold og ernæring, og deres sammenheng med helse.
Ved fastsettelse av ernæringsprofilene skal Kommisjonen anmode myndigheten om innen tolv måneder å gi relevante vitenskapelige råd, særlig med hensyn til:
  1. i.
    om profilene bør fastsettes for næringsmidler generelt og/eller næringsmiddelgrupper,
  2. ii.
    valget av og avveiningen mellom næringsstoffer som skal tas i betraktning,
  3. iii.
    valget av referansemengde/-grunnlag for profilene,
  4. iv.
    framgangsmåten for beregning av profilene, og
  5. v.
    gjennomførbarhet og prøving av et foreslått system.
Ved fastsettelse av ernæringsprofilene skal Kommisjonen rådspørre berørte parter, særlig driftsansvarlige for næringsmiddelforetak og forbrukergrupper.
Ernæringsprofilene og deres vilkår for bruk skal ajourføres for å ta hensyn til den vitenskapelige utviklingen på området, etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 25 nr. 2, og etter samråd med berørte parter, særlig driftsansvarlige for næringsmiddelforetak og forbrukergrupper.
2. Som unntak fra nr. 1 skal ernæringspåstander:
  1. a.
    om reduksjon av fett, mettede fettsyrer, transfettsyrer, sukkerarter og salt/natrium være tillatt uten henvisning til en profil for det eller de bestemte næringsstoffene som påstanden gjelder, forutsatt at de oppfyller vilkårene fastsatt i denne forordning,
  2. b.
    være tillatt selv om et enkelt næringsstoff overskrider ernæringsprofilen, forutsatt at opplysninger er angitt om det bestemte næringsstoffet i nærheten av, på samme side og like iøynefallende som påstanden. Opplysningen skal formuleres slik: «Høyt innhold av [ ...* ] ».
3. For drikkevarer med mer enn 1,2 volumprosent alkohol skal det ikke brukes helsepåstander.
For drikkevarer med mer enn 1,2 volumprosent alkohol skal det bare brukes ernæringspåstander som viser til et lavt alkoholinnhold eller et redusert alkohol- eller energiinnhold.
4. Dersom det ikke finnes særlige fellesskapsbestemmelser om ernæringspåstander som viser til et lavt alkoholinnhold, eller et redusert innhold eller fravær av alkohol eller energi i drikkevarer som vanligvis inneholder alkohol, kan relevante nasjonale regler få anvendelse i samsvar med traktatens bestemmelser.
5. Andre næringsmidler eller næringsmiddelgrupper enn dem som er nevnt i nr. 3, for hvilke ernærings- eller helsepåstander skal begrenses eller forbys, kan fastsettes etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 25 nr. 2, og i lys av vitenskapelige data.
* Navnet på næringsmiddelet som overskrider ernæringsprofilen.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forordning (EU) nr. 1169/2011 (matinformasjonsforordningen) artikkel 7

Artikkel 7
God opplysningspraksis

1. Næringsmiddelopplysninger skal ikke være villedende, særlig
  1. a.
    med hensyn til hva som kjennetegner næringsmiddelet, særlig art, identitet, egenskaper, sammensetning, mengde, holdbarhet, opprinnelsesstat eller opphavssted og framstillings- eller produksjonsmåte,
  2. b.
    ved at næringsmiddelet tillegges virkninger eller egenskaper det ikke har,
  3. c.
    ved at det gis inntrykk av at næringsmiddelet har særlige egenskaper, når alle lignende næringsmidler har de samme egenskapene, særlig ved at forekomsten eller fraværet av visse ingredienser og/eller næringsstoffer framheves,
  4. d.
    ved at det gjennom utseende, beskrivelse eller bildeframstillinger gis inntrykk av at produktet inneholder et visst næringsmiddel eller en viss ingrediens, når en naturlig forekommende bestanddel eller en ingrediens som normalt anvendes i næringsmiddelet, i virkeligheten har blitt erstattet med en annen bestanddel eller ingrediens.
2. Næringsmiddelopplysninger skal være korrekte, tydelige og enkle for forbrukeren å forstå.
3. Med forbehold for unntak i unionslovgivningen som får anvendelse på naturlig mineralvann og på næringsmidler til bruk ved spesielle ernæringsmessige behov, skal næringsmiddelopplysninger ikke tillegge et næringsmiddel egenskaper som forebygging, behandling eller helbredelse av sykdom hos mennesker eller skape inntrykk av slike egenskaper.
4. Nr. 1, 2 og 3 får også anvendelse på
  1. a.
    reklame,
  2. b.
    presentasjon av næringsmidler, særlig næringsmidlenes form, utseende eller emballasje, emballasjematerialet som er brukt, måten næringsmidlene er arrangert på, samt forholdene de frambys under.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Siden er en del av denne veiledningen: