Forbruker skal ikke villedes av opprinnelsesmerkingen 

Hvis utelatelse av opplysningen om opprinnelse kan være villedende, er det krav om å merke med opprinnelse.

Publisert

Dette gjelder når annen informasjon på emballasjen antyder at produktet har en annen opprinnelse enn det faktisk har. Denne informasjonen kan være

  • varemerke
  • betegnelsen på produktet
  • logo
  • bilder
  • bruk av flagg

Likeledes kan selve emballasjen ved utformingen og bruk av farger, gi et inntrykk av opprinnelse. 

Det er viktig å merke seg at angivelse av navnet, firmaet eller adressen på virksomheten på produktets emballasje, ikke er å anse som opprinnelsesmerking. Men varemerker eller firmanavn kan gi inntrykk av opprinnelse, og da kan det være nødvendig å angi opprinnelse. Dette må dere avgjøre etter en helhetsvurdering av informasjonen på emballasjen. 

Regelverk

Forskrift om matinformasjon til forbrukerne, kapittel III

Artikkel 7
God opplysningspraksis

1. Næringsmiddelopplysninger skal ikke være villedende, særlig
a)   med hensyn til hva som kjennetegner næringsmiddelet, særlig art, identitet, egenskaper, sammensetning, mengde, holdbarhet, opprinnelsesstat eller opphavssted og framstillings- eller produksjonsmåte,
b)   ved at næringsmiddelet tillegges virkninger eller egenskaper det ikke har,
c)   ved at det gis inntrykk av at næringsmiddelet har særlige egenskaper, når alle lignende næringsmidler har de samme egenskapene, særlig ved at forekomsten eller fraværet av visse ingredienser og/eller næringsstoffer framheves,
d)   ved at det gjennom utseende, beskrivelse eller bildeframstillinger gis inntrykk av at produktet inneholder et visst næringsmiddel eller en viss ingrediens, når en naturlig forekommende bestanddel eller en ingrediens som normalt anvendes i næringsmiddelet, i virkeligheten har blitt erstattet med en annen bestanddel eller ingrediens.