Merking av allergener i ikke-ferdigpakket mat
Merkingen skal enkelt leses av kundene uten at de må spørre betjeningen.
Lager eller selger du mat som ikke er ferdigpakket, for eksempel over disk, i restaurant, i kantine og ved catering er følgende viktig:
Kundene skal kunne lese informasjonen uten å måtte spørre betjeningen. Opplysningene kan, for eksempel gis i menyen, på et skilt, på skjerm eller en plakat.
Eksempler på allergener gitt på en tavle
Inneholder: egg, hvete, soya og melk Salat Tuna
Inneholder: fisk, selleri og sennep Couscous med kylling
Inneholder: hvete og selleri
MENY
Smørbrød med spekeskinkeInneholder: egg, hvete, soya og melk Salat Tuna
Inneholder: fisk, selleri og sennep Couscous med kylling
Inneholder: hvete og selleri
Bakeriutsalg, kafeer, bensinstasjoner, kantiner, markeder, ferskvaredisker og lignende
Kundene skal direkte og enkelt kunne finne de korrekte og konkrete opplysningene for det aktuelle produktet.
- Skriftlige opplysninger om allergener kan gis på en lapp eller et skilt plassert ved den enkelte matvare, for eksempel påsmurte bagetter, wraps og bakervarer i disken eller på hyllen.
- Enkelte velger å plassere et skilt sentralt i lokalet med informasjon om at kunden kan finne allergenopplysningene i en perm eller lignende. Skriftlige opplysninger om at produktene inneholder allergener bør da også finnes ved de aktuelle matvarene.
- Gis allergenopplysningene samlet i en perm, må dere ha helt klare og entydige navn ved hver enkelt matvare, slik at forbrukeren kan knytte matvaren til opplysningene i permen.
- Formidling av opplysningene på nettbrett eller ved hjelp av andre elektroniske løsninger kan være en løsning i noen tilfeller.
Restauranter
I restauranter og i andre spisesteder hvor gjestene sitter ved bord og bestiller vises det til informasjonen for restauranter, kantiner og hoteller.
Se mer informasjon om allergener for ikke-ferdigpakket mat