Grensekontroll og import

Publisert

Norge er en del av EUs indre marked for handel med animalske varer, levende dyr og noen ikke-animalske produkter. Dette sikrer Norge tilgang til EUs marked uten grensekontroll for disse varene. Grensekontrollen er risikobasert, og skal sikre at import av varer og dyr fra tredjestater til EU og Norge kan foregå med lavest mulig risiko for folke- og dyrehelse i det indre, felles markedet. Grensekontrollstasjonene er plassert langs EUs yttergrenser mot tredjestater og bemannet med kompetent kontrollpersonell.

Norge er gjennom EØS-avtalen en del av EUs ytre grense for import av varer og dyr fra tredjestater. Grensekontrollpliktige varer/dyr skal importeres via utpekte grensekontrollstasjoner, der kontroller gjennomføres før varene kan omsettes på det indre marked.

Av våre 14 grensekontrollstasjoner er 12 lagt til private virksomheter og 2 er offentlige, etter at GKS 
Oslo Havn gikk over til privat drift i 2024. For GKS Storskog Vei er det uendret status og stasjonen er 
fortsatt midlertidig suspendert for grensekontroll av kommersiell import.

Tabell 5: Importoversikt, antall forsendelser: Kilde: Mattilsynet.

Type forsendelse20232024
Grensekontrollpliktige vegetabiler710848
Animalske produkter29412901
Levende dyr6961
Sum grensekontrollpliktig import37203810

99 forsendelser ble helt, eller delvis, avvist for import. Over en tredjedel av de avviste forsendelsene er ulovlig import og forsendelser som ikke er meldt til grensekontrollene i henhold til regelverkskrav. Temperatur- og dokumentavvik, samt funn av helseskadelige stoffer, særlig plantevernmidler, er de vanligste årsakene til avvisninger. Det var i all hovedsak fisk – og fiskevarer, samt ikke-animalske produkter som ble avvist.

Tabell 6 viser oversikt over antall importører som har benyttet de ulike grensekontrollstasjonene. Noen importører benytter flere grensekontrollstasjoner, derfor er totalsummen av importører lavere enn summen av importører på hver av grensekontrollstasjon.

Tabell 6: Antall importører som har benyttet de ulike grensekontrollstasjonene. Kilde: Mattilsynet.

BCP

Importører

Forsendelser

Oslo Port

90

1320

Borg Port

33

688

Oslo Airport

75

458

Haugesund Port

25

393

Ålesund Port

40

339

Tromsø Port

3

170

Båtsfjord Port

4

161

Larvik Port

7

130

Kirkenes Port

3

74

Måløy Port

4

67

Egersund Port

2

5

Kristiansund Port

1

5

Totalt

228

3810

Søylediagram med antall forsendelser per grensekontrollstasjon.
Figur 24: Antall forsendelser fordelt per grensekontrollstasjon. Kilde Mattilsynet.
Søylediagram som viser nettovekt for forsendelser per grensekontrollstasjon.
Figur 25: Nettovekt for alle forsendelser fordelt per grensekontrollstasjon. Kilde: Mattilsynet.

Enhetlige systemer i grensekontrollarbeidet

Det ble lagt ned mye arbeid for å sikre enhetlig behandling ved grensekontrollstasjonene, blant annet med felles dagsjournal for alle grensekontrollene og gebyrkontroll. Dette har gitt en enklere og mer enhetlig håndtering av arbeidet på grensekontrollstasjonene, og er en del av den prioriteringen vi har hatt for å gjøre grensekontrollene like der de kan være det.

Godkjenninger og endringer ved grensekontrollstasjonene

Det vært mye aktivitet knyttet til godkjenninger og endringer på flere grensekontrollstasjoner. Ved grensekontroll Ålesund Havn har kontrollsenter Flatholmen blitt godkjent, mens kontrollsenter Skutvika er lagt ned. Ved grensekontrollene i Måløy Havn, Haugesund Havn, Båtsfjord Havn, Borg Havn og Kirkenes Havn har det pågått arbeid med endringer i fasiliteter/kategorier. Det har vært ressurskrevende prosesser og arbeidet er ennå ikke sluttført.