Grensekontroll og import
Norge er en del av EUs indre marked for handel med animalske varer, levende dyr og noen ikke-animalske produkter. Dette sikrer Norge tilgang til EUs marked uten grensekontroll for disse varene. Grensekontrollen er risikobasert, og skal sikre at import av varer og dyr fra tredjestater til EU og Norge kan foregå med lavest mulig risiko for folke- og dyrehelse i det indre, felles markedet. Grensekontrollstasjonene er plassert langs EUs yttergrenser mot tredjestater og bemannet med kompetent kontrollpersonell.
Norge er gjennom EØS-avtalen en del av EUs ytre grense for import av varer og dyr fra tredjestater. Grensekontrollpliktige varer/dyr skal importeres via utpekte grensekontrollstasjoner, der kontroller gjennomføres før varene kan omsettes på det indre marked.
Av våre 14 grensekontrollstasjoner er 12 lagt til private virksomheter og 2 er offentlige, etter at GKS
Oslo Havn gikk over til privat drift i 2024. For GKS Storskog Vei er det uendret status og stasjonen er
fortsatt midlertidig suspendert for grensekontroll av kommersiell import.
Tabell 5: Importoversikt, antall forsendelser: Kilde: Mattilsynet.
Type forsendelse | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Grensekontrollpliktige vegetabiler | 710 | 848 |
Animalske produkter | 2941 | 2901 |
Levende dyr | 69 | 61 |
Sum grensekontrollpliktig import | 3720 | 3810 |
99 forsendelser ble helt, eller delvis, avvist for import. Over en tredjedel av de avviste forsendelsene er ulovlig import og forsendelser som ikke er meldt til grensekontrollene i henhold til regelverkskrav. Temperatur- og dokumentavvik, samt funn av helseskadelige stoffer, særlig plantevernmidler, er de vanligste årsakene til avvisninger. Det var i all hovedsak fisk – og fiskevarer, samt ikke-animalske produkter som ble avvist.
Tabell 6 viser oversikt over antall importører som har benyttet de ulike grensekontrollstasjonene. Noen importører benytter flere grensekontrollstasjoner, derfor er totalsummen av importører lavere enn summen av importører på hver av grensekontrollstasjon.
Tabell 6: Antall importører som har benyttet de ulike grensekontrollstasjonene. Kilde: Mattilsynet.
BCP | Importører | Forsendelser |
---|---|---|
Oslo Port | 90 | 1320 |
Borg Port | 33 | 688 |
Oslo Airport | 75 | 458 |
Haugesund Port | 25 | 393 |
Ålesund Port | 40 | 339 |
Tromsø Port | 3 | 170 |
Båtsfjord Port | 4 | 161 |
Larvik Port | 7 | 130 |
Kirkenes Port | 3 | 74 |
Måløy Port | 4 | 67 |
Egersund Port | 2 | 5 |
Kristiansund Port | 1 | 5 |
Totalt | 228 | 3810 |


Enhetlige systemer i grensekontrollarbeidet
Det ble lagt ned mye arbeid for å sikre enhetlig behandling ved grensekontrollstasjonene, blant annet med felles dagsjournal for alle grensekontrollene og gebyrkontroll. Dette har gitt en enklere og mer enhetlig håndtering av arbeidet på grensekontrollstasjonene, og er en del av den prioriteringen vi har hatt for å gjøre grensekontrollene like der de kan være det.
Godkjenninger og endringer ved grensekontrollstasjonene
Det vært mye aktivitet knyttet til godkjenninger og endringer på flere grensekontrollstasjoner. Ved grensekontroll Ålesund Havn har kontrollsenter Flatholmen blitt godkjent, mens kontrollsenter Skutvika er lagt ned. Ved grensekontrollene i Måløy Havn, Haugesund Havn, Båtsfjord Havn, Borg Havn og Kirkenes Havn har det pågått arbeid med endringer i fasiliteter/kategorier. Det har vært ressurskrevende prosesser og arbeidet er ennå ikke sluttført.