Ledelseskommentar
Formål
Mattilsynet arbeider etter følgende mål:
- Sikre helsemessig trygg mat og trygt drikkevann
- Fremme god helse hos planter, landdyr og fisk
- Fremme god dyrevelferd og respekt for dyr
- Fremme helse, kvalitet og forbrukerhensyn
- Ivareta miljøvennlig produksjon
Hensynet til aktørene langs hele matproduksjonskjeden skal ivaretas, herunder markedsadgang i utlandet. Vi skal i tillegg arbeide for målene i annen lovgivning som Mattilsynet forvalter.
Mattilsynet er faglig underlagt Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, og er administrativt underlagt Landbruks- og matdepartementet. Mattilsynet er et ordinært statlig forvaltningsorgan, og fører regnskap i henhold til kontantprinsippet, jf. prinsippnoten til årsregnskapet. Årsregnskapet utgjør kapittel VI i årsrapporten til Mattilsynet.
Vurderinger av vesentlige forhold sammenlignet mot fjoråret
Mattilsynets driftsutgifter på kapittel 1115 post 01 er på 1 542 mill. kroner i 2024 mot 1 540 mill. kroner i 2023. I 2024 er utgiftene til utvikling av programvare og løpende driftsoppgaver redusert med 9,7 mill. kroner. De totale lønns- og pensjonskostnadene er redusert med 18 mill. kroner. Kostnader knyttet til kjøp av analyse- og veterinærtjenester er økt med 9,3 mill. kroner. Forvaltningsstøtten er økt med 6,3 mill. kroner. Leie av lokaler, leasing av biler samt leie av datasystemer og lisenser er økt med 6,2 mill. kroner. Forsinkelsene i lønnsoppgjøret for 2024 medfører en vesentlig økning i mindreforbruket sammenliknet med 2023.
Årsverk, lønn og sosiale utgifter
Antall utførte årsverk i Mattilsynet i 2024 er 1073. Noe som er 24 årsverk lavere enn 2023. Dette er beregnet i henhold til definisjonen av utførte årsverk i personalmelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet 27. november 2019. Reduksjonen i utbetalinger til lønn på 18 mill. kroner som nevnt over, skyldes i hovedsak lavere kostnader til reguleringspremien KLP og pensjonskostnader til SPK. Mattilsynet har hatt en økning på 10,6 mill. kroner i utbetalt lønn. Dette skyldes i hovedsak lønnsjusteringer og et høyere lønnsnivå for nyansatte. Grunnet forsinkelser i lønnsoppgjøret, er ikke årets oppgjør utbetalt i 2024.
Andre utbetalinger til drift
Det er en økning i andre utbetalinger til drift i 2024 på 10,5 mill. kroner, fra 470,7 mill. kroner i 2023 til 481,2 mill. kroner i 2024. Dette skyldes i hovedsak økte kostnader til leie av lokaler, leasing av biler, leie av datasystemer og lisenser samt forvaltningsstøtte.
Mattilsynet har over flere år jobbet med å redusere kostnadene knyttet til kjøp av konsulenttjenester ved å ansette egne utviklere. Kostnader til konsulenttjenester er redusert med 9,7 mill. kroner.
I år har Mattilsynet en økning i kostnader knyttet til analyse- og veterinærtjenester. Dette skyldes økt kjøp av tjenester fra de største leverandørene av analysetjenester.
Vurderinger av vesentlige forhold mellom tildeling og regnskap
Kap. 1115 post 01 Driftsutgifter
Mattilsynet disponerte 1 612 mill. kroner på posten for driftsutgifter i 2024. Mindreutgiften på 69,6 mill. kroner utgjør totalt 4,32 prosent av samlet bevilgning. Korrigerer en for merinntektene på kapittel 4115 post 02 på 8,8 mill. kroner var det en mindreutgift på 78,4 mill. kroner i 2024, som tilsvarer 4,87 prosent av disponibel bevilgning.
Kap. 1115 post 22 Reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser
Samlet tildeling for reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser er i 2024, 14,6 mill. kroner. Posten gjelder oppregulering av pensjonspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser for tidligere kommunalt ansatte, som i 2004 ble en del av Mattilsynet. Mattilsynet har avtale med KLP om selvrisiko. En slik selvrisikoavtale er uforutsigbar i den forstand at premien varierer i takt med kommende pensjonsuttak. Mattilsynet hadde en mindreutgift på 2,4 mill. kroner på posten i 2024.
Kap. 1115 post 71 tilskudd til erstatninger
Mattilsynet er i 2024 tildelt kroner 4,2 mill. kroner på kap. 1115 post 71. I 2024 er utgiftene til nødhjelp for eierløse dyr 4,0 mill. kroner.
Kap. 4115 post 01 Gebyrer m.v.
Det ble innbetalt 211,9 mill. kroner i gebyrer i 2024, mens bevilgningen er på 205,3 mill. kroner. Dette gir en merinntekt på 6,6 mill. kroner, noe som utgjør 3,23 prosent av revidert bevilgning.
Kap. 4115 post 02 Driftsinntekter og refusjoner m.v.
Driftsinntekter og refusjoner er på 15,3 mill. kroner i 2024, og består hovedsakelig av inntekter knyttet til administrasjonsgebyr, prosjekter med ekstern finansiering og oppgaver som Mattilsynet utfører for andre myndigheter. I tillegg føres inntekter fra tilleggsgebyr ved utstedelse av helsesertifikater på sjømat utenfor normal arbeidstid på denne posten. Merinntekten på 8,8 mill. kroner skyldes i hovedsak økte inntekter fra nevnte tilleggsgebyr som følge av en vesentlig økning i sertifikatutstedelser utenfor normal arbeidstid.
Kap. 4115 post 85 Gebyrer og tvangsmulkt m.m.
Det ble i 2024 innbetalt 13,6 mill. kroner i tvangsmulkt og overtredelsesgebyrer. Inntektskravet er på 7 mill. kroner. Dette er en uforutsigbar inntektspost som vil variere fra år til år.
Kap. 5550 post 70 Miljøavgift på plantevernmidler
Regnskapet viser en mindreinntekt på 15,2 mill. kroner i 2024. Mindreinntekten skyldes i hovedsak fakturaer som ikke har blitt betalt innen forfall ved årsskiftet.
Revisjonsordning
Riksrevisjonen er ekstern revisor, og årsregnskapet er ikke ferdig revidert per dags dato. Mattilsynet har frist med å publisere det endelige regnskapet innen 1. mai 2025.
Revisjonsberetningen, og all underliggende korrespondanse knyttet til den finansielle revisjonen, er offentlig når revisjonsberetningen er oversendt Mattilsynet.
Ledelse beretning
Jeg bekrefter at:
- Årsregnskapet gir et dekkende bilde av Mattilsynets disponible bevilgninger og regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld som helhet per 31. desember 2024.
- Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten, rundskriv fra Finansdepartementet R-115 og krav fra Landbruks- og matdepartementet.
Oslo 14. mars 2025

Ingunn Midttun Godal
Administrerende direktør