Forvaltningsmessig oppfølging av regelverksbrudd
Regelverket for genmodifiserte produkter både under matloven og genteknologiloven sier tydelig at slike produkter er forbudt uten særlig godkjenning.
Omsetning er forbudt når det er påvist ulovlig innblanding av genmodifisert materiale. Dette gjelder uavhengig av om det er virksomheten selv eller Mattilsynet som har påvist innblandingen. Det er derfor i utgangspunktet ikke behov for enkeltvedtak eller forskrifter om enkeltprodukter fra Mattilsynet.
Det er virksomheten sitt ansvar å følge regelverket, og selv sette i gang tiltak ved hendelser. Ved uenighet om ansvar, tiltak eller frist for gjennomføring, kan Mattilsynet bruke forvaltningsvedtak for å påse at regelverket blir fulgt. Vi kan ta i bruk ulike forvaltningsmessige virkemidler, avhengig av alvorlighetsgraden av hendelsen for mat, fôr og miljø, samt om hendelsen er et enkelttilfelle eller en systematisk svikt.
Dersom det ikke påvises genmodifisert materiale i en prøve vi har analysert, men dokumentasjonen er mangelfull, vil vi ved første tilsyn normalt veilede om plikten til å ha internkontroll for å sikre at regelverket om genmodifisering i mat, fôr og såvarer overholdes. Vi følger opp gjentatte avvik på dokumentasjonen med pålegg om etablering eller utbedring av internkontrollrutinene. Dokumentasjon av utilstrekkelig kvalitet anses som brudd på internkontrollplikten og kan føre til pålegg om å bedre internkontrollrutinen for innkjøp av risikoprodukter.
Ved påviste spormengder (under 0,9 %) av EU-godkjent genmodifisert materiale og der virksomheten har tilstrekkelig dokumentasjon som kan sannsynliggjøre at forurensningen er utilsiktet eller teknisk uunngåelig, vurderer vi at regelverket er overholdt. Der analyseresultatene er usikre, det vil si at funnet ikke kan kvantifiseres og praktisk kvantifiseringsgrense (pLOQ) er over 0,9 %, er vi helt avhengig av tilstrekkelig god dokumentasjon for å kunne avgjøre om varepartiet overholder regelverket.
Ved påvist overskridelse av spormengdegrensen inkludert måleusikkerhet, eller ved sannsynlig funn av genmodifisert materiale som ikke er godkjent i EU (det vil si med nulltoleranse), vil vi fatte vedtak om omsetningsforbud uavhengig av dokumentasjonen som legges fram. Mangelfull dokumentasjon/internkontroll vil i tillegg føre til veiledning om denne plikten, men ved gjentagelse av det samme avviket, gir vi pålegg om bedre internkontroll.
Tabellen lister opp de ulike typene av mulig regelverksbrudd og hvordan Mattilsynet følger dem opp forvaltningsmessig.
Tabell: De ulike typene avvik og hvordan de vanligvis følges opp forvaltningsmessig.
Type avvik | Forvaltningsmessig oppfølging | |
Vareparti | Internkontroll | |
Påvist innhold av GMO ris ved grensekontroll av risprodukter fra Kina. Vurdering: Brudd på de særskilte beskyttelsesreglene for ris og risprodukter fra Kina, dvs. nulltoleranse ved import. | Avvisning av vareparti | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Funn av produkt merket med innhold av genmodifiserte ingredienser eller fôrmidler. Vurdering: Produktet er ikke tillatt omsatt uten godkjenning. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Dokumentasjon bekrefter at et produkt består av, inneholder er fremstilt på grunnlag av ikke-godkjent GMO. Vurdering: Produktet er ikke tillatt omsatt uten godkjenning. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Analyse viser innhold av ikke EU-godkjent genmodifisert materiale. Vurdering: Ikke EU-godkjent GMO er ikke helse- og miljørisikovurdert av EFSA. Nulltoleranse. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet. | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Analyse viser innhold av EU-godkjent genmodifisert materiale over grenseverdi 0,9 % (inkl. måleusikkerhet på 50 %). Vurdering: Ikke helsefare, men ulovlig omsatt. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Analyse viser EU-godkjent genmodifisert materiale under grenseverdi eller ikke verifiserbar mengde (< pLOQ). Vurdering: Dokumentkontroll avgjør om forurensningen er utilsiktet eller teknisk uunngåelig. | God dokumentasjon: Ingen merknad.
Mangelfull dokumentasjon: «Case by case» vurdering. Godkjenningskravet åpner i prinsippet for omsetningsforbud. | God dokumentasjon: Ingen merknad.
Mangelfull dokumentasjon: Pålegg om bedre rutiner for dokumentasjon.
|
Analyse viser GMO i antatt reproduksjonsdyktig produkt, f.eks. hel fersk papaya, tørkede soyabønner, mais, råris/naturris, rapsfrø til mat og fôr. Såvare av mais og raps. Vurdering: Brudd på matloven og genteknologiloven, potensiell miljørisiko særlig for raps såvare. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet, tilbakekalling fra forbruker. Sanering av eventuelle plantefelt. | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GMO |
Analyse viser ingen påvisning av genmodifisert materiale i et risikoprodukt. Importør mangler helt eller har mangelfull dokumentasjon når det gjelder GMO i kontrollert vareparti. Vurdering: Importør skal ha en effektiv internkontroll for å unngå import og omsetning av ulovlige genmodifiserte produkter. | Ingen merknad. | Veiledning ved førstegangskontroll. Senere pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM materiale.
|
Regelverk
Matloven § 6
§ 6. Forebygging av fare, varsling og iverksetting av tiltak
Kilde: Lovdata.no