Mattilsynet oppretter restriksjonssone for ILA i Hadsel, Sortland og Bø kommuner, Nordland

Mattilsynet har 11. juni 2025 fastsatt forskrift om restriksjonssone for bekjempelse av infeksiøs lakseanemi (ILA) hos akvakulturdyr i Hadsel, Sortland og Bø kommuner, Nordland

Publisert

Fiskesykdommen ILA er påvist på fisk ved sjølokalitetene 22435 Stretarneset (barentswatch.no) i Hadsel kommune og 34277 Mikkelsøya (barentswatch.no) i Bø kommune i Nordland. Lokalitetene drives av henholdsvis Holmøy Havbruk og Egil Kristoffersen & Sønner AS.

Holmøy Havbruk varslet Mattilsynet 2. mai 2025 om funn forenelig med ILA på fisk ved lokalitet 22435 Stretarneset i Hadsel kommune, Nordland fylke. Fisk ved lokaliteten ble prøvetatt ved en rutinemessig kontroll.

Mattilsynet stadfestet ILA-diagnosen på Stretarneset 12. mai 2025 på bakgrunn av analyseresultater fra Veterinærinstituttet etter prøvetaking av fisk ved lokaliteten. Lokaliteten ble utslaktet 6. mai 2025.

Egil Kristoffersen & Sønner AS varslet Mattilsynet 16. mai 2025 om mistanke om ILA på fisk ved lokalitet 34277 Mikkelsøya. Fisk ved lokaliteten ble prøvetatt ved en rutinemessig kontroll. Lokaliteten drives av Egil Kristoffersen & Sønner AS.

Mattilsynet stadfestet ILA-diagnosen på Mikkelsøya 28. mai 2025 på bakgrunn av analyseresultater fra Veterinærinstituttet etter prøvetaking av fisk ved lokaliteten.

Infeksiøs lakseanemi (ILA) er en alvorlig og smittsom virussykdom hos laks. Sykdommen er ikke farlig for mennesker.

Med bakgrunn i stadfestet ILA-diagnose ved lokalitetene Stretarneset og Mikkelsøya, oppretter Mattilsynet forskrift om restriksjonssone for ILA i Hadsel, Sortland og Bø kommuner, Nordland.

Hovedinnholdet i forskriften:

  • Formålet med forskriften er å forebygge, begrense og bekjempe infeksiøs lakseanemi (ILA) hos akvakultudyr innenfor forskriftens virkeområde.
  • Vernesonen omfatter lokalitetene 22435 Stretarneset, 34277 Mikkelsøya, 34637 Langholmen N, 32497 Daljorda, 13594 Trolløya SV, 13595 Kuneset, 14679 Hellfjorden og 14678 Uvåg, og avgrenses som beskrevet i forskriftens § 2.
  • Overvåkingssonen omslutter vernesonen, omfatter lokalitet 10505 Dragnes og avgrenser restriksjonsområdets ytre grenser. Se forskriftens § 2 for nærmere angivelse av lokaliteter og utstrekning av sonene.

Hvem gjelder restriksjonssoneforskriften for?

En restriksjonssoneforskrift får betydning for aktører som driver med fiskeoppdrett innenfor et nærmere angitt sjøområde, og andre som utøver aktiviteter som kan medføre smittespredning.

Forskriften legger restriksjoner på aktivitet i sonene for å forhindre smittespredning.

Hvor lenge varer restriksjonssoneforskriften?

Mattilsynet opphever vernesonen når fisken fra anleggene i vernesonen er slaktet ut, anlegg og utstyr er rengjort og desinfisert og sonen har vært brakklagt i samsvar med krav i forskriften. Vernesonen omgjøres deretter til ny overvåkingssone/del av ny overvåkingssone som vanligvis opprettholdes i to år.

Restriksjonssoneforskriften rundt lokalitetene Stretarneset og Mikkelsøya

Mattilsynet gjør særskilt oppmerksom på følgende endringer fra hørt forskriftsmal:

Forskriftsmalens § 4 tilpasses ved at Mattilsynet kan gjøre unntak fra forbudet mot utsett av akvakulturdyr, for ikke-mottakelige arter for ILA, se forskriftens § 4 første ledd andre setning. Det er tidligere gjort tilpasninger i § 4 om at Mattilsynet kan gjøre unntak for utsett av rensefisk. Bakgrunnen har vært at rensefisk, i tillegg til å ikke være mottakelig for ILA, kan være et effektivt kontrolltiltak mot lus. Tilpasningen som nå foreslås, har bakgrunn i at Mattilsynet har sett behovet for å kunne foreta en vurdering i hvert enkelt tilfelle når det gjelder utsett av ikke-mottakelige arter for ILA, generelt. Formålet med forskriften er å hindre smittespredning av ILA. Ett av tiltakene for å oppnå formålet er forbudet i § 4 mot å sette ut akvakulturdyr i vernesonen. Smittespredning av ILA skjer i hovedsak mellom laks, og det er derfor viktig å hindre utsett av laksefisk innenfor vernesonen. Videre er hensikten med bestemmelsen å i størst mulig grad begrense aktivitet generelt i vernesonen, ettersom det er et effektivt tiltak for å forebygge og begrense smittespredning av ILA.

Tidligere har forskriftens § 4 første ledd, andre setning, åpnet for at Mattilsynet kan gjøre unntak for utsett av rensefisk i vernesonen. Mattilsynet må da i hvert enkelt tilfelle vurdere hvorvidt et utsett av rensefisk er smittemessig forsvarlig, og hvilke vilkår som er nødvendig å oppstille for et ev. utsett. Vi vurderer at det for andre ikke-mottakelige arter bør gjøres en tilsvarende vurdering som for rensefisk og at muligheten for unntak fra forbudet mot utsett av akvakulturdyr i forskriftens § 4 derfor må utvides til å omfatte alle arter som ikke er mottakelig for ILA.

Forskriftsmalens § 5 første ledd og § 10 første ledd er ikke tatt med. Bakgrunnen er at Mattilsynet har tilgang på månedlig dødelighetsrapportering som næringen er pålagt. Næringen er også pålagt å melde fra til Mattilsynet ved unormal dødelighet i henhold til dyrehelseforskriftens § 7 andre ledd eller ved mistanke om sykdom. Vi mener derfor det er riktig at kravet, slik det fremgår av § 5 første ledd og § 10 første ledd i malen til restriksjonssoneforskrift, ikke tas med ved fastsettelsen av denne restriksjonssoneforskriften.

Forskriften er fastsatt uten høring, jf. forvaltningsloven § 37 fjerde ledd bokstav b og instruks om utredning av statlige tiltak punkt 1-4, og av hensyn til effektiv smittebekjempelse. Berørte parter som ser behov for endring av restriksjonssoneforskriften, kan gi innspill til Mattilsynet. Innspillene vil bli vurdert og fulgt opp. Dersom Mattilsynet ser at det vil være nødvendig eller hensiktsmessig og forholdsmessig, kan det gjøres tilpasninger og endringer i den fastsatte restriksjonssoneforskriften.

Tilhørende dokumenter

Fastsettelsesdokument - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Hadsel, Sortland og Bø kommuner, kommuner, Nordland

Forskrift - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Hadsel, Sortland og Bø kommuner, Nordland

Kart - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Hadsel, Sortland og Bø kommuner, Nordland

Kontaktinformasjon

Rådgiver/jurist Lina Eide Hustvedt, Mattilsynets hovedkontor, avdeling regelverk og kontroll, seksjon fiskehelse og fiskevelferd, tlf.: 22 77 92 49.

Seniorinspektør Elisabeth Arild, Mattilsynet tilsynsdivisjon akvakultur, avdeling Nord, tlf.: 22 77 80 98.