Mattilsynet oppretter restriksjonssone for ILA i Sortland, Hadsel og Øksnes kommuner, Nordland
Mattilsynet har 27. juni 2025 fastsatt forskrift om restriksjonssone for bekjempelse av infeksiøs lakseanemi (ILA) hos akvakulturdyr i Sortland, Hadsel og Øksnes kommuner, Nordland
Fiskesykdommen ILA er påvist på fisk ved sjølokaliteten 45010 Holand (barentswatch.no) i Sortland kommune, Nordland fylke. Lokaliteten drives av Holmøy Havbruk AS og Nordland fylkeskommune.
Holmøy Havbruk varslet Mattilsynet 28. mai 2025 om funn forenelig med ILA på fisk ved lokalitet 45010 Holand i Sortland kommune, Nordland fylke. Mistanken var basert på kliniske funn.
Mattilsynet stadfestet ILA-diagnosen 13. juni 2025 på grunnlag av analyseresultater fra Veterinærinstituttet etter prøvetaking av fisk ved lokaliteten.
Lokaliteten ble utslaktet 21. juni 2025.
Infeksiøs lakseanemi (ILA) er en alvorlig og smittsom virussykdom hos laks. Sykdommen er ikke farlig for mennesker.
Med bakgrunn i stadfestet ILA-diagnose ved lokalitet Holand, oppretter Mattilsynet forskrift om restriksjonssone for ILA i Sortland, Hadsel og Øksnes kommuner, Nordland.
Hovedinnholdet i forskriften:
- Vernesonen omfatter lokalitetene 45010 Holand, 11410 Litleøya, 33117 Djupvik og 18595 Ytterhavna, og avgrenses som beskrevet i forskriftens § 2.
- Overvåkingssonen omslutter vernesonen, omfatter 9 lokaliteter og avgrenser restriksjonsområdets ytre grenser. Se forskriftens § 2 for nærmere angivelse av lokaliteter og utstrekning av sonene.
Hvem gjelder restriksjonssoneforskriften for?
En restriksjonssoneforskrift får betydning for aktører som driver med fiskeoppdrett innenfor et nærmere angitt sjøområde, og andre som utøver aktiviteter som kan medføre smittespredning.
Forskriften legger restriksjoner på aktivitet i sonene for å forhindre smittespredning.
Hvor lenge varer restriksjonssoneforskriften?
Mattilsynet opphever vernesonen når fisken fra anleggene i vernesonen er slaktet ut, anlegg og utstyr er rengjort og desinfisert og sonen har vært brakklagt i samsvar med krav i forskriften. Vernesonen omgjøres deretter til ny overvåkingssone/del av ny overvåkingssone som vanligvis opprettholdes i to år. For dette tilfellet ser Mattilsynet, på bakgrunn av den alvorlige ILA-situasjonen i området, per nå for seg at den opprinnelige overvåkningssonen blir stående når vernesonen omgjøres til en overvåkningssone. Forslag om dette vil sendes på høring i forkant av at vernesonen oppheves, dersom det fremdeles er aktuelt.
Restriksjonssoneforskriften rundt lokaliteten Holand
Mattilsynet gjør særskilt oppmerksom på følgende endringer fra hørt forskriftsmal:
Forskriftsmalens § 4 tilpasses ved at Mattilsynet kan gjøre unntak fra forbudet mot utsett av akvakulturdyr, for ikke-mottakelige arter for ILA, se forskriftens § 4 første ledd andre setning. Det er tidligere gjort tilpasninger i § 4 om at Mattilsynet kan gjøre unntak for utsett av rensefisk. Bakgrunnen har vært at rensefisk, i tillegg til å ikke være mottakelig for ILA, kan være et effektivt kontrolltiltak mot lus. Tilpasningen som nå foreslås, har bakgrunn i at Mattilsynet har sett behovet for å kunne foreta en vurdering i hvert enkelt tilfelle når det gjelder utsett av ikke-mottakelige arter for ILA, generelt. Formålet med forskriften er å hindre smittespredning av ILA. Ett av tiltakene for å oppnå formålet er forbudet i § 4 mot å sette ut akvakulturdyr i vernesonen. Smittespredning av ILA skjer i hovedsak mellom laks, og det er derfor viktig å hindre utsett av laksefisk innenfor vernesonen. Videre er hensikten med bestemmelsen å i størst mulig grad begrense aktivitet generelt i vernesonen, ettersom det er et effektivt tiltak for å forebygge og begrense smittespredning av ILA.
Tidligere har forskriftens § 4 første ledd, andre setning, åpnet for at Mattilsynet kan gjøre unntak for utsett av rensefisk i vernesonen. Mattilsynet må da i hvert enkelt tilfelle vurdere hvorvidt et utsett av rensefisk er smittemessig forsvarlig, og hvilke vilkår som er nødvendig å oppstille for et ev. utsett. Vi vurderer at det for andre ikke-mottakelige arter bør gjøres en tilsvarende vurdering som for rensefisk og at muligheten for unntak fra forbudet mot utsett av akvakulturdyr i forskriftens § 4 derfor må utvides til å omfatte alle arter som ikke er mottakelig for ILA.
Forskriftsmalens § 5 første ledd og § 10 første ledd er ikke tatt med. Bakgrunnen er at Mattilsynet har tilgang på månedlig dødelighetsrapportering som næringen er pålagt. Næringen er også pålagt å melde fra til Mattilsynet ved unormal dødelighet i henhold til dyrehelseforskriftens § 7 andre ledd eller ved mistanke om sykdom. Vi mener derfor det er riktig at kravet, slik det fremgår av § 5 første ledd og § 10 første ledd i malen til restriksjonssoneforskrift, ikke tas med ved fastsettelsen av denne restriksjonssoneforskriften.
Forskriften er fastsatt uten høring, jf. forvaltningsloven § 37 fjerde ledd bokstav b og instruks om utredning av statlige tiltak punkt 1-4, og av hensyn til effektiv smittebekjempelse. Berørte parter som ser behov for endring av restriksjonssoneforskriften, kan gi innspill til Mattilsynet. Innspillene vil bli vurdert og fulgt opp. Dersom Mattilsynet ser at det vil være nødvendig eller hensiktsmessig og forholdsmessig, kan det gjøres tilpasninger og endringer i den fastsatte restriksjonssoneforskriften.
Tilhørende dokumenter
Forskrift - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Sortland, Hadsel og Øksnes kommuner, Nordland
Kart - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Sortland, Hadsel og Øksnes kommuner, Nordland
Kontaktinformasjon
Rådgiver/jurist Lina Eide Hustvedt, Mattilsynets hovedkontor, avdeling regelverk og kontroll, seksjon fiskehelse og fiskevelferd, tlf.: 22 77 92 49
Spesialinspektør Cecilie Ihle, Mattilsynet Tilsynsdivisjon akvakultur, avdeling fagstøtte, tlf.: 22 77 80 44