Frivillig merking og påstander i markedsføring

Mange ønsker å merke produktene sine med påstander om de positive egenskapene til produktene. Regelverket stiller også krav til slik frivillig merking. Det er krav til å følge god opplysningspraksis.

Publisert

Forbrukeren skal ikke villedes av merkingen, og merkingen skal være tydelig og lett å forstå. Det er for eksempel ikke tillatt å fremheve positive egenskaper ved produktene, dersom egenskapen er vanlig for slike produkter. Dette kan blant annet gjelde at produktet ikke inneholder tilsetningsstoffer.

Dersom du vurderer å merke med påstander som sier noe om næringsinnholdet i produktene, eller om helseeffekter de gir, må du gjøre dette innenfor reglene som gjelder for ernærings- og helsepåstander. Bare tillatte ernæringspåstander og godkjente helsepåstander kan brukes i kommersiell kommunikasjon. Kommersiell kommunikasjon er alle aktiviteter som gjøres for å fremme salg av et næringsmiddel.

I regelverket er det listet opp hvilke ernærings- og helsepåstander som kan brukes, og i hvilke sammenhenger de kan brukes. Det er også krav til når et produkt kan merkes med at det for eksempel er sunt eller næringsrikt. Se Mattilsynets veileder om bruk av ernærings- og helsepåstander.

Reglene om matinformasjon gjelder også opplysninger du ønsker å presentere om produktene på nettsider, i reklame og andre steder.