Forbud mot salg av energidrikker til barn under 16 år

Fra 1. januar 2026 blir det forbudt å selge energidrikker til barn under 16 år. Formålet med reguleringen er å beskytte barn under 16 år mot negative helsekonsekvenser ved inntak av energidrikk.

Publisert

Aldersgrensen er nedfelt i forskrift om forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år. 

Energidrikk er i denne forskriften definert som "alkoholfrie drikker med et innhold av koffein på mer enn 15 mg koffein per 100 ml drikkeklart produkt". Definisjonen omfatter også pulver eller tabletter som skal løses i væske. 

Kosttilskudd og drikker som er basert på kaffe, te eller kakao, og som har en næringsmiddelbetegnelse som inneholder ordene "kaffe", "te" eller "kakao", er ikke omfattet. 

Forbudet er rettet mot alle virksomheter som selger energidrikker, og vil gjelde for alle utsalgssteder og -kanaler, inkludert restauranter, kantiner, salgsautomater, nettutsalg, sportsbutikker, treningssentre med videre. 

Aldersgrensen er satt til 16 år. Dersom dere selger energidrikk og er i tvil om kjøperens alder, skal dere be om legitimasjon for å kontrollere at kjøperen har fylt 16 år. 

Mattilsynet vil føre tilsyn etter forskriften fra den trer i kraft 1. januar 2026.

På denne siden finner dere informasjon om forskriften. Mer veiledning vil bli publisert i god tid før forskriften trer i kraft. 

Regelverk

Formålet, § 1

Formålet med forskriften er å beskytte barn under 16 år mot negative helseeffekter av energidrikk. 

Inntaket av energidrikk blant barn og unge har økt mye de siste årene, til tross for krav om merking, bransjeretningslinjer og maksgrense for innhold av koffein. Det er innholdet av koffein i energidrikk som gir de negative helseeffektene. 

Barn er mer sensitive for de negative helseeffektene av koffein fordi de har lavere kroppsvekt og fordi kroppen ikke er ferdig utviklet. Når barn får i seg for mye koffein, kan dette gi søvnforstyrrelser, uro, rastløshet, hodepine og skape avhengighet.

Mer alvorlige konsekvenser er knyttet til effekter på hjerte- og karsystemet og sentralnervesystemet. Høyt inntak av koffein på kort tid kan også føre til koffeinforgifting. 

Regelverk

Virkeområdet og hovedregelen, § 2

Hovedregelen i forskriften er at det er forbudt å selge energidrikker til barn under 16 år. 

Forskriften er rettet mot dere som er virksomheter slik det er definert i matloven § 4 nr. 1, og som selger energidrikker. 

Produkter som er omfattet av forskrift om kosttilskudd er ikke omfattet av salgsforbudet. 

Forskriften gjelder også for Svalbard. 

Forbudet vil gjelde likt for alle utsalgssteder og -kanaler, inkludert restauranter, kantiner, salgsautomater, nettutsalg, sportsbutikker, treningssentre med videre. 

Dette innebærer blant annet at dersom dere skal selge energidrikker, må dere være registrert hos Mattilsynet. Dette kravet er nedfelt i næringsmiddelhygieneforskriften. Slik registrering skal gjøres via Mattilsynets skjematjeneste.

Registrering av næringsmiddelvirksomhet 

Regelverk

  1. Forskrift om forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år § 2
  2. Matloven § 4 nr. 1, jf. § 5 første ledd
  3. Næringsmiddelhygieneforskriften § 1 jf. § 18 jf. forordning (EF) 852/2004 om næringsmiddelhygiene, artikkel 6 nr. 2
  4. Forordning (EF) 178/2002 artikkel 3 nr. 2 og 3 og artikkel 17 nr. 1
  5. Forskrift om kosttilskudd

Matloven § 4 nr. 1, jf. § 5 første ledd

§ 4. Definisjoner
I denne loven forstås med
  1. 1.
    virksomhet: Ethvert privat eller offentlig foretak samt privatpersoner som foretar en hvilken som helst aktivitet som nevnt i § 2, bortsett fra aktiviteter i privat og ikke-kommersielt øyemed.
  2. 2.
    omsetning: Besittelse med sikte på salg, utbud for salg, distribusjon, samt selve salget og enhver annen form for overdragelse med eller uten vederlag.
§ 5. Etterlevelsesplikt og systematiske kontrolltiltak
Virksomheten skal sørge for at relevante bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven etterleves. Kongen kan gi forskrifter om hvem som er ansvarlig i virksomheten, og om plikt til å gi melding om dette til tilsynsmyndigheten.
Kongen kan gi forskrifter om plikt til å etablere og gjennomføre systematiske kontrolltiltak.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Næringsmiddelhygieneforskriften § 1 jf. § 18 jf. forordning (EF) 852/2004 om næringsmiddelhygiene, artikkel 6 nr. 2

§ 18. Krav til registrering av virksomhet
Underretning som angitt i forordning (EF) nr. 852/2004 artikkel 6 nr. 2, skal gis på skjema fastsatt av Mattilsynet.
Artikkel 6
Offentlig kontroll, registrering og godkjenning
1. Driftsansvarlige for næringsmiddelforetak skal samarbeide med vedkommende myndigheter i samsvar med andre deler av gjeldende EØS-regelverk eller, i mangel av et slikt, med nasjonal lovgivning.
2. Særlig skal alle driftsansvarlige for næringsmiddelforetak underrette den relevante vedkommende myndighet, på den måten som sistnevnte krever, om alle virksomheter som de har ansvar for, og som utfører noen av leddene i produksjonen, bearbeidingen og distribusjonen av næringsmidler, med henblikk på å registrere alle slike virksomheter.
Driftsansvarlige for næringsmiddelforetak skal også sørge for at vedkommende myndighet alltid har ajourførte opplysninger om virksomhetene, herunder ved å underrette om enhver vesentlig endring i aktivitetene og enhver nedleggelse av en eksisterende virksomhet.
3. Driftsansvarlige for næringsmiddelforetak skal imidlertid sikre at virksomhetene godkjennes av vedkommende myndighet etter minst ett besøk på stedet når det kreves godkjenning i henhold til:
  1. a.
    nasjonal lovgivning i den EØS-staten der virksomheten ligger,
  2. c.
    en beslutning som er vedtatt etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 14 nr. 2.
Enhver EØS-stat som i henhold til nasjonal lovgivning krever at visse virksomheter som ligger på dens territorium, godkjennes som fastsatt i bokstav a), skal underrette EFTAs overvåkingsorgan (ESA) og de andre EØS-statene om relevant nasjonal lovgivning.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forordning (EF) 178/2002 artikkel 3 nr. 2 og 3 og artikkel 17 nr. 1

Artikkel 3
Andre definisjoner
I denne forordning menes med:
  1. 1.
    «næringsmiddelregelverk»: lover og forskrifter om næringsmidler i alminnelighet og næringsmiddeltrygghet i særdeleshet, både på Fellesskapsplan og nasjonalt plan. Det omfatter alle ledd i produksjon, bearbeiding og distribusjon av næringsmidler, og også av fôr som produseres eller gis til dyr bestemt til næringsmiddelproduksjon,
  2. 2.
    «næringsmiddelforetak»: ethvert privat eller offentlig foretak, ideelt eller ikke, som utøver en hvilken som helst virksomhet i forbindelse med et hvilket som helst ledd i produksjon, bearbeiding og distribusjon av næringsmidler,
  3. 3.
    «driftsansvarlig for et næringsmiddelforetak»: den eller de fysiske eller juridiske personene som har ansvar for at kravene i næringsmiddelregelverket overholdes i det næringsmiddelforetaket vedkommende driver,
  4. 4.
    «fôr» (fôrvarer): alle stoffer eller produkter, herunder tilsetningsstoffer, uansett om de er bearbeidet, delvis bearbeidet eller ubearbeidet, som er beregnet på fôring av dyr,
  5. 5.
    «fôrforetak»: ethvert privat eller offentlig foretak, ideelt eller ikke, som utøver en hvilken som helst virksomhet i forbindelse med produksjon, framstilling, bearbeiding, lagring, transport eller distribusjon av fôr, herunder enhver produsent som produserer, bearbeider eller lagrer fôr til fôring av dyr på sin egen driftsenhet,
  6. 6.
    «driftsansvarlig for et fôrforetak»: den eller de fysiske eller juridiske personene som har ansvar for at kravene i næringsmiddelregelverket overholdes i det fôrforetaket vedkommende driver,
  7. 7.
    «detaljhandel»: håndtering og/eller bearbeiding av næringsmidler og lagring av dem på det sted der de selges eller leveres til sluttforbrukeren, herunder distribusjonsterminaler, cateringvirksomheter, bedriftskantiner, storkjøkken, restauranter og andre tilsvarende tjenesteytere i næringsmiddelsektoren, butikker, sentre for distribusjon til supermarkeder samt grossister,
  8. 8.
    «omsetning»: besittelse av næringsmidler eller fôr med henblikk på salg, herunder utbud for salg eller enhver annen form for overdragelse med eller uten vederlag, samt selve salget, distribusjonen og de andre formene for overdragelse,
  9. 9.
    «risiko»: en funksjon av sannsynligheten for en helseskadelig virkning og alvorlighetsgraden av denne virkningen som følge av en fare,
  10. 10.
    «risikoanalyse»: en prosess som består av tre sammenhengende deler: risikovurdering, risikohåndtering og risikokommunikasjon,
  11. 11.
    «risikovurdering»: en vitenskapelig basert prosess som består av fire trinn: fareidentifikasjon, farebeskrivelse, eksponeringsvurdering og risikobeskrivelse,
  12. 12.
    «risikohåndtering»: prosessen, til forskjell fra risikovurdering, der ulike strategiske alternativer avveies i samråd med berørte parter på bakgrunn av risikovurderingen og andre relevante faktorer, og der hensiktsmessige alternativer for forebygging og kontroll velges om nødvendig,
  13. 13.
    «risikokommunikasjon»: den interaktive utvekslingen gjennom hele risikoanalyseprosessen av opplysninger og synspunkter om farer og risikoer, risikotilknyttede faktorer samt risikooppfatninger, mellom dem som er ansvarlige for risikovurderingen og risikohåndteringen, forbrukere, fôr- og næringsmiddelforetak, universitetsmiljøer og andre berørte parter, herunder en forklaring av resultatene av risikovurderingen og grunnlaget for avgjørelser om risikohåndtering,
  14. 14.
    «fare»: en biologisk, kjemisk eller fysisk agens i, eller en tilstand av, næringsmidler eller fôr, som kan ha en helseskadelig virkning,
  15. 15.
    «sporbarhet»: muligheten til å spore og følge et næringsmiddel, et fôr, et dyr bestemt til næringsmiddelproduksjon eller et stoff som er bestemt til eller kan forventes å bli tilsatt næringsmidler eller fôr, gjennom alle ledd i produksjon, bearbeiding og distribusjon,
  16. 16.
    «ledd i produksjon, bearbeiding og distribusjon»: alle ledd, herunder import, fra og med primærproduksjon av et næringsmiddel, til og med ilagring, transport, salg eller levering til sluttforbrukeren og, når det er relevant, import, produksjon, framstilling, lagring, transport, distribusjon, salg og levering av fôr,
  17. 17.
    «primærproduksjon»: produksjon, oppdrett eller dyrking av råvarer, herunder innhøsting, melking og husdyrproduksjon før slakting. Jakt, fiske og innhøsting av viltvoksende vekster omfattes også,
  18. 18.
    «sluttforbruker»: den endelige forbruker av et næringsmiddel som ikke bruker næringsmiddelet som ledd i et næringsmiddelforetaks virksomhet.
Artikkel 17
Ansvar
1. Driftsansvarlige for næringsmiddel- og fôrforetak skal i alle ledd av produksjon, bearbeiding og distribusjon i det foretak de har ansvar for, sikre at næringsmidler eller fôr oppfyller kravene i næringsmiddelregelverket som er relevante for deres virksomhet, og kontrollere at disse kravene overholdes.
2. Medlemsstatene skal håndheve næringsmiddelregelverket og overvåke og kontrollere at de relevante kravene i næringsmiddelregelverket overholdes av driftsansvarlige for næringsmiddel- og fôrforetak i alle ledd av produksjon, bearbeiding og distribusjon.
For dette formål skal de opprettholde en ordning med offentlige kontroller og annen virksomhet som er hensiktsmessig etter omstendighetene, herunder informasjon til offentligheten om næringsmiddel- og fôrtrygghet og om risikoen ved næringsmidler og fôr samt overvåking av næringsmiddel- og fôrtrygghet og annen overvåking i alle ledd av produksjon, bearbeiding og distribusjon.
Medlemsstatene skal også fastsette bestemmelser om tiltak og sanksjoner som skal gjelde ved overtredelser av næringsmiddel- og fôrvareregelverket. De fastsatte tiltakene og sanksjonene skal være virkningsfulle, stå i forhold til overtredelsen og virke avskrekkende.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Hvilke næringsmidler er omfattet av forbudet - definisjonen av energidrikk, § 3

Forskriftens definisjon av energidrikk er

alkoholfrie drikker, inkludert pulver eller tabletter som skal løses i væske, med koffein i mengde over 15 mg/100 ml drikkeklart produkt.

Dette omfatter ikke drikker som er basert på kaffe, te eller kakao og som har en næringsmiddelbetegnelse som inneholder ordene "kaffe", "te" eller "kakao".

Drikker som er omfattet av denne definisjonen, kan være tilsatt koffein alene, eller også andre ingredienser som for eksempel glukuronolakton, inositol, guarana-alkaloider, ginseng, ginkoekstrakt, aminosyrer og/eller taurin samt vitaminer og mineraler, forutsatt at de ulike tilsetningene er i tråd med gjeldende regelverk. De er som regel søtet med sukker eller søtstoffer. 

Merk også at definisjonen omfatter pulver eller tabletter som skal løses i væske. 

Eksempler på produkter som ikke er energidrikker etter virkeområdet eller definisjonen i forskriften: 

  • drikker som er basert på kaffe, te eller kakao og som har en næringsmiddelbetegnelse som inneholder ordene "kaffe", "te" eller "kakao" 
  • såkalte sportsdrikker hvor hensikten er å erstatte væsketap og elektrolytter etter fysisk aktivitet
  • brus, og andre drikker med et koffeininnhold under 15 ml/100 ml 
  • fruktjuice, grønnsaksjuice, nektar, smoothies og lignende 
  • alkoholholdige drikker 
  • kosttilskudd 

Regelverk

  1. Forskrift om forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år § 2 første ledd annet punktum og § 3
  2. Forskrift om vitamintilsetning mv. til næringsmidler § 7 og vedlegg 3
  3. Juiceforskriften § 2

Forskrift om vitamintilsetning mv. til næringsmidler § 7 og vedlegg 3

§ 7. Vilkår for tilsetning av visse «andre stoffer» til næringsmidler, herunder kosttilskudd
Det er bare tillatt å tilsette «andre stoffer» som er oppført i vedlegg 3 til næringsmidler, herunder kosttilskudd. Tilsetningen må være i samsvar med de vilkårene som framgår av vedlegg 3.
De mengdene for tilsetning av «andre stoffer» som er fastsatt i vedlegg 3, gjelder for produktets samlede innhold av det aktuelle stoffet, uansett hva som er kilden til stoffet eller formålet med tilsetningen av det.

Vedlegg 3. Visse «andre stoffer» som kan tilsettes til næringsmidler, herunder kosttilskudd, jf. kapittel III

Næringsmiddelkategori Navnet på stoffet og forbindelsen til stoffet (CAS-nummer) Samlet maksimalt innhold i produktet og andre vilkår for bruk
Kosttilskudd beregnet for voksne fra og med 18 år Per anbefalt døgndose
Beta-alanin (107-95-9) 2 g per anbefalt døgndose fordelt på doser av maksimalt 350 mg utover dagen. Dosene skal inntas med minst 2 timers mellomrom.
Dokosaheksaensyre (DHA) (6217-54-5) 1,3 g per anbefalt døgndose.
D-Ribose (50-69-1) 10 g per anbefalt døgndose, fordelt på to doser av maksimalt 5 g utover dagen. Dosene skal inntas med minst 5 timers mellomrom5.
Eikosapentaensyre (EPA) (10417-94-4) 1,8 g per anbefalt døgndose.
Eikosapentaensyre (EPA) + Dokosaheksaensyre (DHA) (10417-94-4 og 6217-54-5) 5 g per anbefalt døgndose.
Hesperidin (520-26-3) 60 mg per anbefalt døgndose.
Hyaluronsyre (9004-61-9)
Natrium hyaluronat (9067-32-7)
120 mg per anbefalt døgndose.
Inositol (87-89-8) 500 mg per anbefalt døgndose.
Koenzym Q10 (Ubiquinone, 303-98-0) 100 mg per anbefalt døgndose.
Koffein (58-08-2) 300 mg per anbefalt døgndose fordelt på minst 3 doser.
Kolin (87-67-2) 300 mg per anbefalt døgndose.
Konjugerte linolsyrer (CLA) (2420-56-6 og 121250-47-3) 3,5 g per anbefalt døgndose.

Skal merkes med «Bør ikke brukes lenger enn 6 måneder sammenhengende uten samråd med lege».
Kreatin (57-00-1 og 6020-87-7) 3 g per anbefalt døgndose.

Skal merkes med «Bør ikke brukes lenger enn 6 måneder sammenhengende uten samråd med lege».
Kurkumin (458-37-7) 210 mg per anbefalt døgndose.
L-Alanin (56-41-7) 4,5 g per anbefalt døgndose.
L-Arginin (74-79-3 og 1119-34-2) 6 g per anbefalt døgndose.
L-Citrullin (372-75-8) 2 g per anbefalt døgndose
L-Cystein (52-90-4 og 52-89-1) 900 mg per anbefalt døgndose.
L-Cystin (56-89-3 og 34760-60-6) 900 mg per anbefalt døgndose.
L-Fenylalanin (63-91-2) 1,2 g per anbefalt døgndose.
L-Glutamin (56-85-9) 20 g per anbefalt døgndose.
L-Glutaminsyre (56-86-0) 5,5 g per anbefalt døgndose.
Glycin (56-40-6) 3,1 g per anbefalt døgndose.
L-Histidin (71-00-1 og 645-35-2) 4 g per anbefalt døgndose.
L-Isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 1,5 g per anbefalt døgndose.
L-Karnitin (541-15-1 og 6645-46-1) 1,5 g per anbefalt døgndose.

Skal merkes med «Bør ikke brukes av personer med medfødte stoffskiftesykdommer og nyresykdom uten samråd med lege».
L-Karnitin-L-tartrat (36687-82-8) 2,25 g per anbefalt døgndose.

Skal merkes med «Bør ikke brukes av personer med medfødte stoffskiftesykdommer og nyresykdom uten samråd med lege».
L-Leusin (61-90-5 og 760-84-9) 1,3 g per anbefalt døgndose.
L-Lysin (56-87-1 og 657-27-2) 3 g per anbefalt døgndose.
L-Metionin (63-68-3) 210 mg per anbefalt døgndose.
L-Prolin (147-85-3) 1,8 g per anbefalt døgndose.
L-Serin (56-45-1) 1,75 g per anbefalt døgndose.
L-Treonin (72-19-5) 2,4 g per anbefalt døgndose.
L-Tryptofan (73-22-3) 220 mg per anbefalt døgndose.

Skal merkes med «Bør ikke brukes av personer som tar antidepressiva».
L-Tyrosin (60-18-4) 420 mg per anbefalt døgndose.
L-Valin (72-18-4) 1,5 g per anbefalt døgndose.
Lutein (127-40-2) 10 mg per anbefalt døgndose
Lykopen (502-65-8) 15 mg per anbefalt døgndose.
Melatonin (73-31-4) 1 mg per anbefalt døgndose
N-Acetyl-L-Cystein (616-91-1) 600 mg per anbefalt døgndose.
Piperin fra svart pepperfrø (94-62-2) 1,5 mg per anbefalt døgndose.
Quercetin dihydrat (6151-25-3) 500 mg per anbefalt døgndose.
Rutin (153-18-4) 25 mg rutin per anbefalt døgndose.
Taurin (107-35-7) 1 g per anbefalt døgndose.
Kosttilskudd beregnet for barn fra og med 11 år
Inositol (87-89-8) 100 mg per anbefalt døgndose.
Kolin (87-67-2) 124 mg per anbefalt døgndose.
Rutin (153-18-4) 5 mg per anbefalt døgndose.
Kosttilskudd beregnet for barn fra og med 3 år til og med 10 år
Inositol (87-89-8) 25 mg per anbefalt døgndose.
Kolin (87-67-2) 25 mg per anbefalt døgndose.
Rutin (153-18-4) 5 mg per anbefalt døgndose.
Næringsmidler Innhold per 100 g eller 100 ml
Vannbaserte alkoholfrie drikkevarer med og uten kullsyre1
Kolin (87-67-2) 27,5 mg / 100 ml
L-isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 252 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet også inneholder stoffene L-leusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1 eller 4:1:1.
L-leusin (61-90-5 og 760-84-9) 1010 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet også inneholder stoffene L-isoleusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1 eller 4:1:1.
L-valin (72-18-4) 252 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet også inneholder stoffene L-leucin og L-isoleusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1 eller 4:1:1.
Taurin (107-35-7) 400 mg / 100 ml
Vannbaserte alkoholfrie drikkevarer med og uten kullsyre tilsatt koffein i en mengde over 15 mg / 100 ml1
Glucuronolakton (D-glucurono-γ-lakton, 32449-92-6) 24 mg / 100 ml
Inositol (6917-35-7 og 87-89-8) 14 mg / 100 ml
Koffein (58-08-2) 32 mg / 100 ml fra alle kilder.
L-Arginin (74-79-3 og 1119-34-2) 390 mg / 100 ml
L-Isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 350 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet også inneholder stoffene L-leusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1 eller 4:1:1.
L-Leusin (61-90-5 og 760-84-9) 1010 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet også inneholder stoffene L-isoleusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1 eller 4:1:1.
L-Valin (72-18-4) 350 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet også inneholder stoffene L-leucin og L-isoleusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1 eller 4:1:1.
Taurin (107-35-7) 400 mg / 100 ml.
Vannbaserte alkoholfrie drikkevarer med og uten kullsyre porsjonert i mindre drikkeampuller, shots eller lignende2
L-Isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 585 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-leusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-valin:L-isoleusin er 2:1:1.
L-Leusin (61-90-5 og 760-84-9) 1170 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-isoleusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
L-Valin (72-18-4) 585 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-leusin og L-isoleusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
Vannbaserte alkoholholdige drikkevarer med aroma, der alkoholinnholdet er høyst 4,7 % Vol.
Koffein (58-08-2) 10 mg / 100 ml fra alle kilder
Taurin (107-35-7) 300 mg / 100 ml
Elektrolyttdrikker 1,2,3
Beta-alanin (107-95-9) 800 mg / 100 ml kan tilsettes dersom doser av maksimalt 350 mg fordeles utover dagen. Dosene skal inntas med minst 2 timers mellomrom.
Koffein (58-08-2) 10 mg / 100 ml fra alle kilder.
L-Arginin (74-79-3 og 1119-34-2) 56 mg / 100 ml
L-Citrullin (372-75-8) 800 mg / 100 ml
L-Glutamin (56-85-9) 1400 mg / 100 ml
L-Isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 235 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-leusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
L-Karnitin (541-15-1 og 6645-46-1) 200 mg / 100 ml
Skal merkes med «Bør ikke brukes av personer med medfødte stoffskiftesykdommer og nyresykdom uten samråd med lege».
L-Leusin (61-90-5 og 760-84-9) 470 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-isoleusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
L-Valin (72-18-4) 235 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-isoleusin og L-leusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
Karbohydrat-elektrolyttdrikker som også inneholder protein/fett hvorav innholdet av protein utgjør minst 20 % av energiinnholdet i produktet og energiinnholdet er minst 420 kJ / 100 ml (100 kcal / 100 ml) 1,2,4
Koffein (58-08-2) 10 mg / 100 ml fra alle kilder.
L-Arginin (74-79-3 og 1119-34-2) 390 mg / 100 ml
L-Fenylalanin 25 mg / 100 ml
L-Glutamin (56-85-9) 1400 mg / 100 ml
L-Histidin (71-00-1 og 645-35-2) 25 mg / 100 ml
L-Isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 472 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-leusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1
L-Karnitin (541-15-1 og 6645-46-1) 200 mg / 100 ml
Skal merkes med «Bør ikke brukes av personer med medfødte stoffskiftesykdommer og nyresykdom uten samråd med lege».
L-Leusin (61-90-5 og 760-84-9) 900 mg / 100 ml eller

943 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-isoleusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
L-Lysin (56-87-1 og 657-27-2) 63 mg / 100 ml
L-Metionin (63-68-3) 25 mg / 100 ml
L-Treonin (72-19-5) 25 mg / 100 ml
L-Tryptofan (73-22-3) 25 mg / 100 ml
L-Tyrosin (60-18-4) 50 mg / 100 ml
L-Valin (72-18-4) 472 mg per 100 ml kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-isoleusin og L-leusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1
Taurin (107-35-7) 125 mg / 100 ml
Geler2 markedsført i enkeltporsjonspakninger
Koffein (58-08-2) 200 mg / 100 g fra alle kilder.
L-Isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 180 mg per 100 g kan tilsettes sportsgeler2 dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-leusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
L-Leusin (61-90-5 og 760-84-9) 380 mg per 100 g kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-valin og L-isoleusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleucin:L-valin er 2:1:1.
L-Valin (72-18-4) 180 mg per 100 g kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-isoleusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
Taurin (107-35-7) 500 mg / 100 g
Barer o.l.
Koffein (58-08-2) 100 mg / 100 g fra alle kilder.
L-Isoleusin (73-32-5 og 17694-98-3) 555 mg per 100 g kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-leusin og L-valin slik at forholdet mellom L-leusin:L-valin:L-isoleusin er 2:1:1
L-Leusin (61-90-5 og 760-84-9) 1110 mg per 100 g kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene
L-valin og L-isoleusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.

eller

2300 mg per 100 g, men porsjonen kan ikke være mer enn 50 g, dvs. maksimalt 1150 mg i en 50 g porsjon.
L-Valin (72-18-4) 555 mg per 100 g kan tilsettes dersom produktet samtidig inneholder stoffene L-isoleusin og L-leusin slik at forholdet mellom L-leusin:L-isoleusin:L-valin er 2:1:1.
Halspastiller Koffein (58-08-2) 313 mg per 100 g fra alle kilder2
1 Kan være pulver eller tabletter som skal løses i vann. Maksimalt innhold angir innholdet pr. 100 ml i det drikkeklare produktet (uansett om næringsdeklarasjonen på produktet gjelder for produktet som det selges, eller for produktet som det drikkes (ferdig utblandet)).
2 Gjelder bare for produkter som er beregnet for personer fra og med 18 år.
3 Gjelder for maksimalt anbefalt inntak på 500 ml per døgn.
4 Gjelder for maksimalt anbefalt inntak på 200 ml per døgn.
5 Produkter tilsatt D-ribose som en enkelt dose på mer enn 5 g kan omsette produktene på det norske markedet frem til 31. august 2022.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Juiceforskriften § 2

§ 2. Krav til behandlinger, stoffer og råvarer
Til fremstilling av produktene som er definert i vedlegg I del I, kan det bare brukes behandlinger og stoffer som er listet opp i vedlegg I, del II, og råvarer som oppfyller vilkårene i vedlegg II. Dessuten må fruktnektar oppfylle vilkårene i vedlegg III.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Aldersgrensen og legitimeringsplikt, § 4

Salg av energidrikk til personer under 16 år er forbudt. 

Selgeren skal, ved tvil om kjøpers alder, be om legitimasjon for å kontrollere at kjøperen har fylt 16 år. 

Selger av energidrikk skal være over 16 år. Salg kan likevel skje av personer under 16 år, dersom en person over 16 år har daglig tilsyn med salget. 

Selgers plikt til å be om legitimasjon 

Dere som selger energidrikk, må be om legitimasjon hvis dere er usikre på om kjøperen har fylt 16 år.

Alderskontrollen skal skje ved utleveringen av energidrikken til kunden. I en dagligvareforretning gjennomføres salgsprosessen typisk ved at varen kjøpes og leveres til kunden samtidig. Ved nettsalg kan tidspunktet for salg og utlevering av en vare være forskjellig fordi varen må fraktes fra selger til kjøper. Dersom dere selger energidrikkene på nett, og benytter uavhengige transportører, er dere likevel ansvarlige for at alderskontrollen skjer ved utlevering av varen. Dere må ha gode rutiner for å gjennomføre og kontrollere dette. Det samme gjelder for eksempel ved salg av energidrikker i salgsautomater. 

Gyldig legitimasjon 

Det er ingen konkrete krav til hvilken legitimasjon som kreves for å kontrollere at kjøper har fylt 16 år. Dere som selger energidrikker, må selv vurdere hva dere anser som tilstrekkelig dokumentasjon for alder. 

Nasjonalt ID-kort eller førerkort for moped eller lett motorsykkel, scooter og traktor er eksempler på hva som kan være gyldig legitimasjon. 

Selgers alder 

I tilfeller der en person over 16 år har daglig tilsyn med salget, kan personer under 16 år likevel selge energidrikker. Denne bestemmelsen er satt for å avhjelpe praktiske utfordringer med alderskravet for selger, i de tilfellene ungdommer under 16 år har deltids- eller sommerjobb i virksomheter som selger energidrikker. 

Virksomhetenes etterlevelsesplikt og internkontroll 

Dere som selger energidrikk, har ansvar for at dere etterlever forbudet mot å selge energidrikk til barn under 16 år. Dette innebærer både en plikt til å sikre at regelverket følges, men også til å kontrollere at regelverket faktisk etterleves. Det vil si at dere som virksomhet må ha systemer som sikrer at dere ikke selger energidrikk til barn under 16 år.

Regelverk

  1. Forskrift om forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år § 4
  2. Matloven § 5 første ledd
  3. Forordning (EF) 178/2002 artikkel 17 nr. 1
  4. Internkontrollforskriften for næringsmidler § 2, § 3 nr. 1, § 4 og § 5

Matloven § 5 første ledd

§ 5. Etterlevelsesplikt og systematiske kontrolltiltak
Virksomheten skal sørge for at relevante bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven etterleves. Kongen kan gi forskrifter om hvem som er ansvarlig i virksomheten, og om plikt til å gi melding om dette til tilsynsmyndigheten.
Kongen kan gi forskrifter om plikt til å etablere og gjennomføre systematiske kontrolltiltak.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forordning (EF) 178/2002 artikkel 17 nr. 1

Artikkel 17
Ansvar
1. Driftsansvarlige for næringsmiddel- og fôrforetak skal i alle ledd av produksjon, bearbeiding og distribusjon i det foretak de har ansvar for, sikre at næringsmidler eller fôr oppfyller kravene i næringsmiddelregelverket som er relevante for deres virksomhet, og kontrollere at disse kravene overholdes.
2. Medlemsstatene skal håndheve næringsmiddelregelverket og overvåke og kontrollere at de relevante kravene i næringsmiddelregelverket overholdes av driftsansvarlige for næringsmiddel- og fôrforetak i alle ledd av produksjon, bearbeiding og distribusjon.
For dette formål skal de opprettholde en ordning med offentlige kontroller og annen virksomhet som er hensiktsmessig etter omstendighetene, herunder informasjon til offentligheten om næringsmiddel- og fôrtrygghet og om risikoen ved næringsmidler og fôr samt overvåking av næringsmiddel- og fôrtrygghet og annen overvåking i alle ledd av produksjon, bearbeiding og distribusjon.
Medlemsstatene skal også fastsette bestemmelser om tiltak og sanksjoner som skal gjelde ved overtredelser av næringsmiddel- og fôrvareregelverket. De fastsatte tiltakene og sanksjonene skal være virkningsfulle, stå i forhold til overtredelsen og virke avskrekkende.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Internkontrollforskriften for næringsmidler § 2, § 3 nr. 1, § 4 og § 5

§ 2. Krav om etablering av internkontroll
Krav om etablering av internkontroll omfatter alle næringsmiddelvirksomheter som produserer, pakker, lagrer eller omsetter næringsmidler. Kravet gjelder også første mottakssted ved import av næringsmidler. Kravet gjelder ikke primærprodusenter.
Krav om etablering av internkontroll gjelder ikke dersom omsetningen er i en form som ikke representerer videre helsemessig risiko, for eksempel oppvarming av ferdig tilberedte næringsmidler som pølser, hamburgere mv. når virksomheten er av kortvarig karakter og varmebehandlingen skjer i samband med omsetningen, og salg av emballert spiseis i detaljutsalg. Ved tvil avgjør tilsynsmyndigheten om det skal kreves etablering av internkontroll.
§ 3. Definisjoner
I denne forskrift forstås ved:
  1. 1.
    internkontroll: systematiske tiltak som skal sikre at virksomhetens aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i næringsmiddellovgivingen.
  2. 2.
    Næringsmiddellovgivningen: regler som har til formål å sikre helsemessige trygge næringsmidler og fremme helse, kvalitet og forbrukerhensyn i næringsmiddelvirksomheter som produserer, pakker, lagrer, transporterer, omsetter eller importerer næringsmidler, herunder fisk og øvrige animalske næringsmidler.
  3. 3.
    rutine: en alminnelig akseptert måte å utføre en aktivitet på.
  4. 4.
    avvik: manglende oppfyllelse av krav fastsatt i lov og forskrift.
§ 4. Plikt til internkontroll
Den som er ansvarlig for virksomheten skal sørge for at det innføres og utøves internkontroll.
Enhver som driver eller deltar i aktivitet som omfattes av denne forskriften plikter å påse at internkontrollen etterleves.
Internkontrollen skal dokumenteres i den form og i det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse.
Skriftlig dokumentasjon etter denne forskriften skal minst omfatte § 5 nr. 4, 5, 7 og 8. Tilsynsmyndigheten kan gi pålegg om skriftlig dokumentasjon utover dette, dersom det anses påkrevet.
§ 5. Internkontrollens innhold
Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens art, aktivitet, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å overholde krav i næringsmiddellovgivingen. Internkontrollen skal inneholde:
  1. 1.
    oversikt over de krav i næringsmiddellovgivingen som gjelder for virksomheten,
  2. 2.
    oversikt over hvordan virksomheten er organisert,
  3. 3.
    rutiner virksomheten følger, for å sikre overholdelse av næringsmiddellovgivingens krav. Ansvar og myndighet for utførelse skal fastlegges,
  4. 4.
    rutiner virksomheten følger dersom avvik oppstår og opplysninger om hvem som er ansvarlig,
  5. 5.
    rutiner virksomheten følger for å hindre gjentakelse av avvik og opplysninger om hvem som er ansvarlig,
  6. 6.
    registreringer virksomheten finner nødvendig å oppbevare og opplysning om hvor lenge de skal være tilgjengelig for tilsynsmyndigheten,
  7. 7.
    rutine for hvordan virksomheten systematisk og regelmessig gjennomgår sin internkontroll, for å kontrollere at aktivitetene og resultatene av dem stemmer overens med det system virksomheten har fastlagt, og om det medfører oppfyllelse av næringsmiddellovgivingen,
  8. 8.
    rutine for hvordan virksomheten sikrer seg at alle aktuelle og kun gjeldende rutiner blir benyttet, og
  9. 9.
    rutiner for hvordan virksomheten sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kompetanse til å overholde forskriftens krav.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Tilsyn og virkemiddelbruk, §§ 5 til 7

Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige vedtak dersom en virksomhet ikke etterlever kravene i forskriften. 

Mattilsynets oppgave er å veilede om regelverket og kontrollere at det etterleves. Når vi i Mattilsynet avdekker regelverksbrudd, vil vi bruke reaksjonen eller virkemiddelet som er mest hensiktsmessig. Det skal sikre at dere retter opp regelverksbruddet og forhindre at det oppstår igjen.

Slik bruker Mattilsynet virkemidler 

Mattilsynets kontroll knyttet til denne forskriften vil omfatte både tilsyn med at dere overholder det konkrete aldersgrensekravet, og om dere etterlever kravene til internkontroll i næringsmiddelregelverket.

Slik gjennomfører Mattilsynet offentlige kontroller 

Regelverk

  1. Forskrift om forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år §§ 5, 6 og 7
  2. Matloven §§ 23, 25 og 26

Matloven §§ 23, 25 og 26

§ 23. Tilsyn og vedtak
Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige vedtak for gjennomføring av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven, herunder forby import, eksport og omsetning eller pålegge tilbaketrekning fra markedet, isolasjon, avlivning, destruksjon, kassasjon, båndlegging, merking eller særskilt behandling. Kongen kan delegere myndighet til andre offentlige eller private rettssubjekter og gi bestemmelser om hvem som er klageinstans i slike tilfeller.
Dersom påleggene ikke etterkommes, det er ukjent hvem som er ansvarlig, eller det er nødvendig å få gjennomført tiltak raskt, kan tilsynsmyndigheten selv gjennomføre tiltak som nevnt i første ledd. Tiltak kan gjennomføres for den ansvarliges regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.
Mattilsynet kan av hensyn til Norges internasjonale forpliktelser fastsette, endre og oppheve tidsbegrensede forskrifter uten forutgående høring, og kunngjøre forskrifter på særskilt måte.
Offentlige myndigheter plikter på anmodning fra tilsynsmyndigheten å gi nødvendige opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Politi, tollvesen, kystvakt og kommuner skal på anmodning bistå tilsynsmyndigheten.
§ 25. Stenging og virksomhetskarantene
Når det har oppstått eller kan oppstå forhold som kan medføre fare for helseskadelige næringsmidler, dyrs eller planters helse eller fare for miljøskade, kan virksomheten pålegges å stenge en eller flere aktiviteter. Tilsvarende gjelder dersom virksomheten driver uten nødvendig godkjenning.
Virksomhet som unnlater å etterkomme vesentlige pålegg eller grovt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, kan pålegges å stenge en eller flere aktiviteter for en nærmere avgrenset periode på inntil 6 måneder. Den som er ansvarlig i virksomhet som nevnt i første punktum, kan nektes å starte opp eller utføre en eller flere aktiviteter for en tilsvarende avgrenset periode som nevnt i første punktum.
Dersom pålegg om stenging ikke etterkommes, det er ukjent hvem som er ansvarlig, eller det er nødvendig å få gjennomført tiltak raskt, kan tilsynsmyndigheten selv gjennomføre stenging. Stenging kan gjennomføres for den ansvarliges regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 26. Tvangsmulkt
Virksomhet som unnlater å etterkomme enkeltvedtak innen fastsatt frist, kan ilegges tvangsmulkt i form av en engangsmulkt eller løpende dagmulkt. Tvangsmulktens størrelse fastsettes under hensyn til hvor viktig det er at pålegget gjennomføres, og hvilke kostnader det antas å medføre.
Tvangsmulkt kan fastsettes allerede i forbindelse med at pålegget gis når det er nødvendig at fristen overholdes.
Pålegg om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Tilsynsmyndigheten kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om fastsettelse og beregning av tvangsmulkt.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no