Andre varemerker og produsenter må være med i sammenligningen
Sammenlignende ernæringspåstander skal sammenligne sammensetningen av det aktuelle næringsmiddelet med andre relevante næringsmidler som ikke tilfredsstiller kravene for å kunne merkes med en ernæringspåstand.
Det er ikke tillatt å sammenligne lettvarianter med andre lettvarianter. Lettvarianten skal sammenlignes med fullfettvarianten eller den sukkersøtede varianten avhengig av hvilken egenskap som gjør produktet lett(ere).
I tillegg må dere sammenligne med produkter fra andre varemerker og produsenter, ikke bare deres egne.
Utgangspunktet for sammenligningen skal være et vektet gjennomsnitt av lignende produkter som finnes i det norske markedet, eller som på annen måte er representativt for det norske markedet.
Hva vil det si at produktene tilhører samme gruppe?
Det må avgjøres fra sak til sak om næringsmidler tilhører «samme gruppe» og kan sammenlignes med hverandre. Begrepet «samme gruppe av produkter» skal forstås på samme måte som «et lignende produkt» i vedlegget til forordningen.
Sammenligningsgrunnlaget
- Smakstilsatt yoghurt må sammenlignes med andre smakstilsatte yoghurter – ikke med naturell yoghurt
- Hard ost må sammenlignes med andre harde oster – ikke med myke oster
- Kumelk kan ikke sammenlignes med soya-, ris- eller havredrikker som ofte brukes som erstatning for kumelk
- Yoghurt er vesensforskjellig fra melk og surmelk (ulike bakteriekulturer, ulik konsistens og ulike bruksområder) og kan derfor ikke sammenlignes med hverken søtmelk eller surmelk
- Søtede frokostblandinger (type honnikorn) må sammenlignes med andre søtede frokostblandinger og ikke usøtede frokostblandinger
Utover dette er det viktig hvordan forbrukerne oppfatter sammenlignbare produkter. Vil sammenligningen villede forbrukeren med hensyn til innholdet av næringsstoff i det ene eller det andre produktet?
Andre varemerker skal være med i sammenligningen
Sammenlignende ernæringspåstander skal sammenligne sammensetningen av det aktuelle næringsmiddelet med andre relevante næringsmidler som ikke tilfredsstiller kravene for å kunne merkes med en ernæringspåstand.
Dere skal ikke sammenligne med produkter kun fra egen virksomhet, men også med tilsvarende næringsmidler som selges under andre varemerker.
Unntaket er når det faktisk ikke finnes andre varemerker innenfor den aktuelle produktkategorien.
Utvalget skal være representativt for det norske markedet
Sammenligningen må være relevant og brukbar for forbrukere i Norge. Det vi si at de produktene som inngår i sammenligningen, må finnes på det norske markedet og være lett tilgjengelige for forbrukeren. Sammenligning med næringsmidler som norske forbrukere ikke har tilgang til i Norge, aksepteres ikke.
Hvor stor må endringen være?
Endringen i sammensetningen av produktet dere ønsker å sammenligne med andre lignende produkter, må være så stor at forbrukerne ikke blir villedet til å tro at produktene er mer forskjellige enn de faktisk er. Kravene til hvor store endringene må være, er gitt i vedlegget til forordningen i tilknytning til de aktuelle påstandene.
Gjennomsnittlig næringsstoffinnhold er et fornuftig sammenligningsgrunnlag
Et fornuftig sammenligningsgrunnlag er det gjennomsnittlige næringsstoffinnholdet i den gruppen av produkter som det aktuelle produktet tilhører. Det er viktig å ta hensyn til den variasjonen som ligger bak dette gjennomsnittet. Hvis det for eksempel er stor variasjon i fettinnholdet i de produktene det er naturlig å sammenligne med, kan dere ikke alene ta utgangspunkt i det gjennomsnittlige fettinnholdet i disse produktene. Da risikerer dere at en reduksjon på 30 % i forhold til gjennomsnittet ikke atskiller seg vesentlig fra fettinnholdet til de av sammenligningsproduktene som i seg selv har lavest fettinnhold. I slike tilfeller må reduksjonen være så stor at den er 30 % lavere enn innholdet i de magreste sammenligningsproduktene. Dette må vurderes fra sak til sak.