Påstander som antyder at helsen kan påvirkes negativt hvis man ikke inntar et visst næringsmiddel

Det er forbudt å antyde at helsen kan påvirkes negativt dersom man ikke inntar et visst næringsmiddel. Dette forbudet står i påstandsforordningen artikkel 12, bokstav a). Eksplisitte forbud bør tolkes snevert. Ordlyden «dersom man ikke inntar et visst næringsmiddel», viser at det må være en sammenheng mellom ikke-inntak av det bestemte næringsmiddelet og den negative effekten.

Publisert

Slike påstander vil kunne skape eller utnytte frykt hos forbrukeren, og de bryter derfor i slike tilfeller også med kravet i artikkel 3, bokstav e i påstandsforordningen om at helsepåstander ikke skal vise til forandringer i kroppsfunksjoner som kan gi opphav til eller utnytte frykt hos forbrukeren.

Når markedsføringen antyder at man får bedre helse når man inntar produktet, og at man ikke tørr å slutte med produktet, leser den gjennomsnittlige forbruker det slik at de negative virkningene ikke vil inntre ved inntak, men ved ikke-inntak.

I eksemplene under er fra konkrete saker som er behandlet av Mattilsynet. Eksempel 1 inneholder utsagn som i seg selv er tydelig bygd opp slik at budskapet i markedsføringen er at man får bedre helse når man inntar produkt X, og at de negative virkningene vil inntre dersom man ikke inntar produkt X. I eksempel 2 skapes det et helhetsinntrykk av at produkt X kan redusere uønskede naturlige kroppslige endringer.

Eksempel på påstander som viser til negativ helseeffekt ved å ikke innta produktet og påstand som vil kunne skape eller utnytte frykt

Eksempel 1
Markedsføringen gjengir at omfattende forskning “setter et stort spørsmålstegn ved om dagens vanlige kost inneholder nok L-Serin", at det er en dokumentert “ relasjon mellom hjernesvekkelser (...) og mangel på L-Serin", at “når vi blir eldre, skades signalbanene, og etter hvert svekkes hukommelsen og andre funksjoner. (...) Forskerne tror at tilførsel av L-Serin kan forebygge mot aldersrelaterte svekkelser, og eventuelt redusere allerede oppståtte skader på signalbanene”, at “L-Serin er noe vi ofte mangler i voksen alder”, at “kroppen din er avhengig av L-Serin for å kunne opprettholde viktige funksjoner”, at “risikoen for å få demens øker med alderen. (...) Tilskudd på aminosyren L-Serin kan endre alt”.

Eksempel 2
Det brukes sannhetsvitner i markedsføringen som sier at de «ikke tør å slutte» med produkt X. Markedsføringen spiller i stor grad på ulike sportsgrener, det å forbli sprek og aktiv, og det å kunne fungere i jobb.

Påstanden i eksempel 1 viser til negative helsemessige konsekvenser som kan oppstå hvis man ikke inntar produktene. Den er derfor forbudt etter artikkel 12, bokstav a.  

I eksempel 2 skapes et helhetsinntrykk av at produkt X kan redusere uønskede naturlige kroppslige endringer og er forbudt etter artikkel 3, bokstav e.

Siden er en del av denne veiledningen: