Drikkevannsforskriften sier at Mattilsynet skal ha varsel med det samme det er mistanke om at drikkevannet ikke er helsemessig trygt, og en del andre hendelser. Her finner du informasjon om hva vi ønsker varsel om, og hvordan du som vannverkseier går frem.
Varsle oss på telefon og i skjematjenesten
- Kontakt oss samme dag det har vært en hendelse på sentralt telefonnummer 22 40 00 00. Spør etter din avdeling.
- Dersom du har en kontaktperson hos ditt lokale Mattilsyn, kan du kontakte dem direkte på telefon.
- Utenom normal arbeidstid: tast valget for nasjonal beredskapsvakt.
- Hendelsen skal registreres i Mattilsynets skjematjeneste
Slik bruker du skjematjenesten til varsling
- Den som skal varsle må ha rettighet i Altinn til å rapportere på vegne av virksomheten. Det er virksomheten som kan gi tilgang.
- Gå til Mattilsynets skjematjeneste.
- Logg på, og velg virksomheten du skal varsle for.
- Velg skjemaet «Meldepliktig hendelse».
- Fyll ut og send inn. bruksanvisningen til skjemaet.
- Hold oss oppdatert inntil hendelsen er avsluttet. Bruk knappen «Send beskjed» i skjematjenesten.
Generell informasjon om bruk av skjematjenesten finner du i veiledningen til skjemaer for drikkevannsområdet.
Hvem hos vannverkseieren skal varsle Mattilsynet?
Det overordnede ansvaret for å varsle ligger hos vannverkseieren. Det er opp til dere å bestemme hvem som i praksis utfører varslingen.
Når skal vannverkseieren varsle Mattilsynet?
Snarest mulig etter at det har oppstått et avvik eller en hendelse. Dere skal varsle samme dag som dere er gjort kjent med hendelsen. Det er nærmere beskrivelse i veiledning til drikkevannsforskriften § 24 Varsle oss heller en gang for mye enn for lite. I tabellen under er det noen eksempler på situasjoner hvor vi ønsker varsling.
Type hendelse | Kommentar/eksempel | Mattilsynet skal varsles |
Trykkfall på nettet | Større rørbrudd eller lekkasjer, eller andre uforutsette hendelser som kan ha gitt forurensning | Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene |
Planlagte utbedringer | Planlagt arbeid i vannforsyningssystemet | Bare hvis det oppstår situasjoner der drikkevannet ikke er trygt. Planlagt varsel eller anbefaling til abonnentene om å koke vannet trenger normalt ikke varsles. |
Overskridelse av grenseverdier | Drikkevannsforskriften § 5, samt vedlegg 1 | Ja |
Overskridelse av tiltaksgrenser | Drikkevannsforskriften vedlegg 2 | Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene |
Avvik i vannanalyser som ikke er nevnt i drikkevannsforskriften | Mikrobiologi og/eller analyser for fysiske og kjemiske forhold | Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene |
Hendelse eller forhold som kan påvirke leveringssikkerheten | Utfordringer med levering av reserve- eller nødvann. Planlagt bruk av krisevann. Vannverket innfører restriksjoner i vannforbruk | Ja |
Svikt i vannbehandlingen | Hvis det fører til at vannet som går ut på nettet ikke er trygt | |
Forurensing av råvannskilde | Ved fare for at råvannskvaliteten kan bli endret i vesentlig grad, og/eller vannbehandlingen ikke fjerner forurensningen | |
Sykdomstilfeller | Flere tilfeller innenfor et leveranseområde | Hvis det er mistanke om at drikkevannet kan være årsaken |
Andre hendelser | Flom, innbrudd, brann, skred osv. | Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene og/eller påvirker leveringssikkerheten |
Tiltak for å håndtere hendelsen
Vannverkseieren skal selv sette inn nødvendige tiltak. Noen ganger kan det være behov for faglig bistand. I slike tilfeller kan Nasjonal vannvakt som er driftet av FHI, være til god hjelp.
Flere råd og informasjon finnes også på FHI sine temasider om drikkevann.