Merking og markedsføring av kosttilskudd


Publisert 30.11.2012 | Sist endret 21.01.2013

Merking og markedsføring av kosttilskudd skal være riktig og skal ikke villede forbrukeren.

Kosttilskudd er ikke medisin og det er ikke tillatt å påstå eller gi inntrykk av at produktet forebygger, leger eller lindrer sykdom, sykdomssymptomer eller smerter.

Det er heller ikke tillatt å påstå at et balansert og variert kosthold generelt ikke gir tilstrekkelig tilførsel av vitaminer og mineraler.

Generelle krav til merking som gjelder for andre næringsmidler, gjelder også for kosttilskudd. I tillegg er det spesifikke krav til merking av kosttilskudd i kosttilskuddforskriften. Les mer om dette i kosttilskuddforskriften og i veilederen.

Ernærings- og helsepåstander

Ny forskrift om ernærings- og helsepåstander ble implementert i Norge 1. mars 2010. Bestemmelsene i denne forskriften omfatter også kosttilskudd. Nærmere informasjon finnes på Temaside om ernærings- og helsepåstander


Kontaktinformasjon

Seksjon omsetning til forbruker, hovedkontoret

Fant du det du lette etter?