Merking og markedsføring av kosttilskudd

Publisert 30.11.2012     Sist endret 21.01.2013

Merking og markedsføring av kosttilskudd skal være riktig og skal ikke villede forbrukeren.

Kosttilskudd er ikke medisin og det er ikke tillatt å påstå eller gi inntrykk av at produktet forebygger, leger eller lindrer sykdom, sykdomssymptomer eller smerter.

Det er heller ikke tillatt å påstå at et balansert og variert kosthold generelt ikke gir tilstrekkelig tilførsel av vitaminer og mineraler.

Generelle krav til merking som gjelder for andre næringsmidler, gjelder også for kosttilskudd. I tillegg er det spesifikke krav til merking av kosttilskudd i kosttilskuddforskriften. Les mer om dette i kosttilskuddforskriften og i veilederen.

Ernærings- og helsepåstander

Ny forskrift om ernærings- og helsepåstander ble implementert i Norge 1. mars 2010. Bestemmelsene i denne forskriften omfatter også kosttilskudd. Nærmere informasjon finnes på Temaside om ernærings- og helsepåstander


Fant du det du lette etter?

Kontaktinformasjon

Seksjon omsetning til forbruker, hovedkontoret


Kontaktinformasjon

Seksjon omsetning til forbruker, hovedkontoret