8.1 8.1 Vi kontrollerer på flere måter
For å kontrollere at regelverket følges, kommer Mattilsynet på inspeksjon. Vi vil også veilede deg i regelverket, slik at det blir enklere å forstå og følge.
Inspeksjon er som oftest uanmeldt. Dette gjør vi for å se hvordan dere følger regelverket i det daglige, og fordi loven sier at inspeksjoner skal være uanmeldt så langt det lar seg gjøre.
Offentlig kontroll med genmodifisering gjøres ved
- obligatorisk grensekontroll av ris og risprodukter fra Kina (TRACES)
- risikobasert og stikkprøvebasert offentlig kontroll
- Dokumentkontroll av importerte varepartier av mat, fôr og såvarer med risiko for genmodifisert innhold
- Prøveuttak og analyse av risikoprodukter med tanke på innhold av genmodifisert materiale
- Kontroll av merking på importerte produkter med risiko for innhold av genmodifiserte ingredienser eller fôrmidler. Dette gjøres ofte i forbindelse med annet tilsyn hos importør eller detaljist, eller etter bekymringsmeldinger.
I den offentlige kontrollen med genmodifisering gjør vi både obligatoriske kontroller og stikkprøve- og risikobaserte kontroller. Vi kontrollerer import av såvarer og mat og fôr, inkludert tilsetningsstoffer og aromastoffer, med tanke på å avdekke og forebygge import av ulovlige genmodifiserte produkter. Det kan være aktuelt med rutinemessig kontroll av merking for genmodifiserte ingredienser eller fôrmidler ved varemottak, i tillegg til dokumentkontroll. Ellers gjennomfører Mattilsynet et risikobasert overvåknings- og kontrollprogram der prøver tas ut til analyse for innhold av GMO, og der det gjennomføres dokumentkontroll.
Mattilsynet har i over 20 år gjennomført et risikobasert tilsyn der importerte produkter som består av eller inneholder ingredienser fra plantearter med genmodifiserte varianter, analyseres for innhold av GMO. Vårt risikobaserte tilsyn gir oss verdifull kunnskap om,og oversikt over, markedets ulike segmenter, og vi bidrar med målrettet veiledning til virksomheter som importerer produkter der det er risiko for innblanding av genmodifisert materiale.
De produktene vi oftest finner innhold av GMO over terskelverdiene for akseptable spormengder i, er
- ferdigpakkede fôrblandinger, spesielt til selskaps- og hobbydyr (inkludert hest), som inneholder genmodifiserte fôrmidler. Disse er ofte produsert for EU-markedet, der det er vanlig med genmodifiserte ingredienser i fôr. Det er imidlertid ikke særlig vanlig med genmodifiserte matvarer i EU, og de som omsettes er merket.
- visse typer snacks, kjeks og kaker som inneholder genmodifisert mais, soya og/eller sukker. Dette gjelder produkter importert fra tredjeland (land utenfor EØS), spesielt Nord-Amerika og Asia.
- flere typer godterier fra USA som inneholder genmodifisert sukker fra sukkerbete, men også tilsetningsstoffer fremstilt på grunnlag av genmodifisert soya eller mais.
8.2 8.2 Andre kontrollerer for oss, og vi kontrollerer for andre
Mattilsynet samarbeider med Debio om tilsyn etter økologiforskriften og har selv ansvar for deler av tilsynet etter genteknologiloven.
Mattilsynet tar ut prøver og gjennomfører dokumentkontroller for å avdekke ulovlig GMO.
Tilsyn etter økologiforskriften
Mattilsynet har delegert tilsynet etter økologiforskriften til det private kontrollorganet Debio, men vi tar selv ut prøver av økologiske produkter for analyse av genmodifisert materiale i fôrvarer og næringsmidler. Det er ikke fastsatt et bestemt antall prøver for analyse, og antallet kan variere fra år til år avhengig av prioriteringer i prosjekter og tilsynsplaner og fordi det kan være tilfeldig om Mattilsynet prøvetar et økologisk eller et konvensjonelt produkt.
Tilsynet etter genteknologiloven
Mattilsynet har fått delegert tilsynsansvar etter deler av genteknologiloven fra Klima og miljødepartementet, for import og omsetning av levende genmodifiserte organismer i næringsmidler, fiskefôr og innsatsvarer i landbruket (fôrvarer, såvarer, plantedeler med mer). Myndigheten gjelder genteknologiloven §§ 18-21 (rett til gransking, opplysningsplikt, pålegg om stans av virksomhet og plikt til å avverge og begrense skade) og § 24 (tvangsmulkt). Vi foretar dokumentkontroll og tar ut antatt formeringsdyktige (det vil si levende) mat-, fôr- og såvareprøver til analyse for innhold av ulovlig GMO.
8.3 8.3 Forvaltningsmessig oppfølging av regelverksbrudd
Regelverket for genmodifiserte produkter både under matloven og genteknologiloven sier tydelig at slike produkter er forbudt uten særlig godkjenning.
Omsetning er forbudt når det er påvist ulovlig innblanding av genmodifisert materiale. Dette gjelder uavhengig av om det er virksomheten selv eller Mattilsynet som har påvist innblandingen. Det er derfor i utgangspunktet ikke behov for enkeltvedtak eller forskrifter om enkeltprodukter fra Mattilsynet.
Det er virksomheten sitt ansvar å følge regelverket, og selv sette i gang tiltak ved hendelser. Ved uenighet om ansvar, tiltak eller frist for gjennomføring, kan Mattilsynet bruke forvaltningsvedtak for å påse at regelverket blir fulgt. Vi kan ta i bruk ulike forvaltningsmessige virkemidler, avhengig av alvorlighetsgraden av hendelsen for mat, fôr og miljø, samt om hendelsen er et enkelttilfelle eller en systematisk svikt.
Dersom det ikke påvises genmodifisert materiale i en prøve vi har analysert, men dokumentasjonen er mangelfull, vil vi ved første tilsyn normalt veilede om plikten til å ha internkontroll for å sikre at regelverket om genmodifisering i mat, fôr og såvarer overholdes. Vi følger opp gjentatte avvik på dokumentasjonen med pålegg om etablering eller utbedring av internkontrollrutinene. Dokumentasjon av utilstrekkelig kvalitet anses som brudd på internkontrollplikten og kan føre til pålegg om å bedre internkontrollrutinen for innkjøp av risikoprodukter.
Ved påviste spormengder (under 0,9 %) av EU-godkjent genmodifisert materiale og der virksomheten har tilstrekkelig dokumentasjon som kan sannsynliggjøre at forurensningen er utilsiktet eller teknisk uunngåelig, vurderer vi at regelverket er overholdt. Der analyseresultatene er usikre, det vil si at funnet ikke kan kvantifiseres og praktisk kvantifiseringsgrense (pLOQ) er over 0,9 %, er vi helt avhengig av tilstrekkelig god dokumentasjon for å kunne avgjøre om varepartiet overholder regelverket.
Ved påvist overskridelse av spormengdegrensen inkludert måleusikkerhet, eller ved sannsynlig funn av genmodifisert materiale som ikke er godkjent i EU (det vil si med nulltoleranse), vil vi fatte vedtak om omsetningsforbud uavhengig av dokumentasjonen som legges fram. Mangelfull dokumentasjon/internkontroll vil i tillegg føre til veiledning om denne plikten, men ved gjentagelse av det samme avviket, gir vi pålegg om bedre internkontroll.
Tabellen lister opp de ulike typene av mulig regelverksbrudd og hvordan Mattilsynet følger dem opp forvaltningsmessig.
Tabell: De ulike typene avvik og hvordan de vanligvis følges opp forvaltningsmessig.
Type avvik | Forvaltningsmessig oppfølging | |
Vareparti | Internkontroll | |
Påvist innhold av GMO ris ved grensekontroll av risprodukter fra Kina. Vurdering: Brudd på de særskilte beskyttelsesreglene for ris og risprodukter fra Kina, dvs. nulltoleranse ved import. | Avvisning av vareparti | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Funn av produkt merket med innhold av genmodifiserte ingredienser eller fôrmidler. Vurdering: Produktet er ikke tillatt omsatt uten godkjenning. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Dokumentasjon bekrefter at et produkt består av, inneholder er fremstilt på grunnlag av ikke-godkjent GMO. Vurdering: Produktet er ikke tillatt omsatt uten godkjenning. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Analyse viser innhold av ikke EU-godkjent genmodifisert materiale. Vurdering: Ikke EU-godkjent GMO er ikke helse- og miljørisikovurdert av EFSA. Nulltoleranse. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet. | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Analyse viser innhold av EU-godkjent genmodifisert materiale over grenseverdi 0,9 % (inkl. måleusikkerhet på 50 %). Vurdering: Ikke helsefare, men ulovlig omsatt. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM |
Analyse viser EU-godkjent genmodifisert materiale under grenseverdi eller ikke verifiserbar mengde (< pLOQ). Vurdering: Dokumentkontroll avgjør om forurensningen er utilsiktet eller teknisk uunngåelig. | God dokumentasjon: Ingen merknad.
Mangelfull dokumentasjon: «Case by case» vurdering. Godkjenningskravet åpner i prinsippet for omsetningsforbud. | God dokumentasjon: Ingen merknad.
Mangelfull dokumentasjon: Pålegg om bedre rutiner for dokumentasjon.
|
Analyse viser GMO i antatt reproduksjonsdyktig produkt, f.eks. hel fersk papaya, tørkede soyabønner, mais, råris/naturris, rapsfrø til mat og fôr. Såvare av mais og raps. Vurdering: Brudd på matloven og genteknologiloven, potensiell miljørisiko særlig for raps såvare. | Pålegg om å trekke tilbake produktet fra markedet, tilbakekalling fra forbruker. Sanering av eventuelle plantefelt. | Pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GMO |
Analyse viser ingen påvisning av genmodifisert materiale i et risikoprodukt. Importør mangler helt eller har mangelfull dokumentasjon når det gjelder GMO i kontrollert vareparti. Vurdering: Importør skal ha en effektiv internkontroll for å unngå import og omsetning av ulovlige genmodifiserte produkter. | Ingen merknad. | Veiledning ved førstegangskontroll. Senere pålegg om bedre rutiner for import av produkter med risiko for GM materiale.
|
Regelverk
Matloven § 6
§ 6. Forebygging av fare, varsling og iverksetting av tiltak
Kilde: Lovdata.no