Hva undersøkte vi? |
Et tilfeldig og begrenset utvalg av 17 solkremer (13 ulike merker), med solfaktor 30 eller høyere på det norske markedet, beregnet for barn eller voksne, som omsettes i apotek, dagligvare eller nettbutikker. Regelverk: Kosmetikkforskriften og EUs anbefalinger knyttet til merking, markedsføring, påstander og effektmåling av solfaktor. |
Tidsrom: | Våren 2018 |
Hva lette vi etter? |
|
Hva fant vi? |
Selv om prøveuttaket er stikkprøvebasert, og noen av de analyserte solkremene (produktseriene) nødvendigvis ikke lenger er på markedet, indikerer resultatene at deler av bransjen må gjøre en bedre jobb for å oppnå riktig merking av solfaktor. I tillegg må de sørge for merking som ivaretar riktig bruk og relevant advarselstekst. Mattilsynets undersøkelser av solkrem i 2014 fant større samsvar mellom testet solfaktor og oppgitt merking enn i 2010. Den positive trenden fra 2010 til 2014 holdt seg ikke i 2018, da omtrent halvparten av solkremene var merket med feil solfaktor. |
Rapport
Rapport
Publisert
29.06.2018
Sist endret 29.06.2018
Analyse og merkevurdering av solkrem

Denne rapporten viser resultatene fra testing av solfaktor i et tilfeldig og begrenset utvalg av 17 solkremer på det norske markedet i februar 2018. 9 av 17 solkremer hadde dårligere beskyttelse enn den angitte solfaktoren.